piątek, 29 marca 2024

Newsroom

BESI przychylnie o nowej ustawie o obligacjach

Jarosław Riopka, z-ca dyr. działu emisji instrumentów dłużnych BESI | 29 czerwca 2015
Nowa ustawa o obligacjach – łatwiejsze zasady finansowania projektów inwestycyjnych i podmiotów gospodarczych oraz ich restrukturyzacji.

1 lipca 2015 roku wejdzie w życie nowa ustawa o obligacjach, która w dłuższym terminie powinna przyczynić się do rozwoju rynku obligacji w Polsce. Oczekiwania uczestników rynku finansowego w stosunku do tego aktu prawnego są bardzo duże. Nowa ustawa zastępuje starą regulację dotyczącą obligacji z 1995 roku. Po prawie 20 latach jej obowiązywania doczekaliśmy się aktu prawnego, który pomimo pewnych niedoskonałości jest zbieżny z powszechnymi praktykami rynkowymi i przybliża nas do standardów międzynarodowych jeżeli chodzi o emisje instrumentów dłużnych. W dużym skrócie – nowa ustawa o obligacjach to akt, który powinien ułatwić emitentom dostęp do pozyskiwania finansowania, jego refinansowania i restrukturyzacji. Dzięki nowym regulacjom obligacje mają szansę stać się bardziej realną niż dotychczas alternatywą dla kredytu bankowego.

Jedną z istotnych zmian, jaką niesie za sobą wchodząca w życie ustawa o obligacjach jest poszerzenie listy podmiotów, które mogą emitować obligacje, o tzw. spółki celowe, utworzone wyłącznie w celu przeprowadzenia emisji obligacji. Wprowadzona zmiana jest dobrym krokiem, od dawna praktykowanym powszechnie na rynkach zagranicznych, dzięki któremu powinna się zwiększyć liczba i wolumen transakcji emisji obligacji na rynku w Polsce.

Kolejna zmiana, która wydaje się kosmetyczna a w rzeczywistości ma duże znaczenie to modyfikacja zapisów dotyczących obligacji przychodowych. Otóż w dotychczasowych zapisach ustawy emitenci obligacji przychodowych nie mogli prowadzić innej działalności niż zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych lub wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej. Nowa ustawa wprowadza zapisy, które mówią o tym, że powyższa działalność nie musi być „jedynym przedmiotem działalności” a wprowadza sformułowanie: „główny przedmiot działalności”. Taka poprawka ustawy ma szansę umożliwić znacznie większej liczbie emitentów organizację emisji obligacji przychodowych, które dotychczas występowały niezwykle rzadko na polskim rynku. W konsekwencji pozwoli to na finansowanie projektów inwestycyjnych związanych ze sferą użyteczności publicznej, które zwyczajowo finansowane były za pomocą kredytów bankowych.

Istotną zmianą w nowej ustawie jest niewątpliwie wprowadzenie możliwości emitowania obligacji podporządkowanych, w których wierzytelności wynikające z emitowanych obligacji, jeżeli nie zostały zabezpieczone, w przypadku upadłości lub likwidacji emitenta, będą zaspokojone po zaspokojeniu wszystkich innych wierzytelności przysługujących innym wierzycielom. Dotychczas z emisji obligacji podporządkowanych bardzo chętnie korzystały banki, które po zaliczeniu przez KNF środków z emisji takich instrumentów do kapitałów własnych poprawiały swoje wskaźniki adekwatności kapitałowej. Wprowadzenie obligacji podporządkowanych do katalogu możliwych instrumentów dłużnych spowoduje, że emitenci w końcu będą mogli oprzeć się o jasną podstawę emisyjną, której dotychczas brakowało. Obligacja podporządkowana emitowana nie tylko przez banki i instytucje finansowe, ale i przedsiębiorstwa może stanowić bardzo ciekawe uzupełnienie struktury finansowania. Oczywiście należy pamiętać, że tego typu instrumenty emitowane przez podmioty o wątpliwym standingu finansowym wiązać się będą niezależnie od zmiany prawa z istotnym ryzykiem inwestycyjnym.

Niewątpliwie najważniejszą zmianą w nowej ustawie o obligacjach, która znacznie ułatwi emitentom obligacji i obligatariuszom życie jest wprowadzenie instytucji zgromadzenia obligatariuszy. W ostatnich latach zauważyć można było wprowadzanie tej instytucji do wielu warunków emisji obligacji. Niestety, dotychczasowy brak standaryzacji tej instytucji w polskim obrocie gospodarczym powodował, że regulaminy zgromadzenia obligatariuszy załączane do warunków emisji diametralnie się od siebie różniły. Dodatkowo, aby zmienić treść warunków emisji obligacji wymagana była zgoda wszystkich obligatariuszy. W przypadku rejestracji obligacji w KDPW i ich obrocie na rynku Catalyst identyfikacja wszystkich obligatariuszy i ich przekonanie do udziału w zgromadzeniu i zmiany warunków emisji graniczyła z cudem. Znacznie utrudniało to i blokowało procesy restrukturyzacji emitentów. Na gruncie nowej ustawy nie będzie konieczne zebranie wszystkich obligatariuszy, aby zmienić treść warunków emisji obligacji. W zależności od istotności postanowień warunków emisji podlegających zmianie, konieczne jest uzyskanie różnych większości na zgromadzeniu obligatariuszy (którego zwołanie jest ważne, gdy pojawi się na nim przynajmniej połowa obligatariuszy).

Dotychczas emitenci organizowali emisje obligacji niezabezpieczonych, które po dniu emisji były zabezpieczane przez emitentów. Zabieg bardzo powszechny, ponieważ na gruncie dotychczasowego prawa nie można było wydawać obligacji zabezpieczonej inwestorom przed ustanowieniem jakiegokolwiek zabezpieczenia. W nowej ustawie o obligacjach zaszła jednak bardzo istotna zmiana, która umożliwia emitowanie obligacji zabezpieczonych, których zabezpieczenia będą ustanawiane w czasie określonym w warunkach emisji obligacji. Ta zmiana znacznie uprości emisje obligacji i zwiększy ich liczbę. Taka obligacja będzie bardzo dobrym narzędziem do przeprowadzania restrukturyzacji i procesów refinansowania obecnego zadłużenia emitentów, których zabezpieczenia będą zwalniane po refinansowaniu i znowu ustanawiane na rzecz obligacji refinansujących. Powyższa zmiana jest również istotnym ułatwieniem z punktu widzenia inwestycji w obligacje korporacyjne przez otwarte fundusze emerytalne. Od 2014 roku ta grupa inwestorów nie mogła inwestować w obligacje korporacyjne spółek niepublicznych, które nie były zabezpieczone albo nie zostały wyemitowane w trybie oferty publicznej. Nowa ustawa o obligacjach umożliwi obejmowanie przez OFE znacznie większej liczby emisji, które dotychczas były dla nich nieosiągalne.

Więcej wiadomości kategorii Komentarze

  • Podsumowanie tygodnia: Rekordy pierwszego kwartału

    28 marca 2024
    Za nami najlepszy – dla inwestorów i emitentów – I kwartał w historii publicznych emisji obligacji adresowanych do inwestorów indywidualnych. Padło też kilka innych rekordów, a rynek jest o krok od ustanowienia najbardziej spektakularnego - nowego szczytu wartości emisji przeprowadzonych w czasie 12 miesięcy.
    czytaj więcej
  • Podsumowanie tygodnia: Bycze nastroje

    22 marca 2024
    Inwestorzy otrzymali od Fed to czego chcieli – podtrzymanie nadziei na trzy obniżki stóp procentowych w tym roku. Recesja w niemieckim przemyśle zepchnęła rentowności bundów, natomiast nasze obligacje tym razem ruszyły pod prąd globalnym trendom.
    czytaj więcej
  • Raport miesięczny DM NWAI (luty 2024)

    19 marca 2024
    W lutym obrót na Catalyst osiągnął 453,45 mln zł – mniej od 12-miesięcznej średniej (471,50 mln zł), ale i o 4 proc. więcej niż w styczniu.
    czytaj więcej
  • Podsumowanie tygodnia: Wyżej na dłużej

    15 marca 2024
    Rentowność amerykańskich dziesięciolatek wróciła do lokalnych szczytów z połowy lutego i globalny rynek długu znalazł się w newralgicznym położeniu. Pokonanie szczytów mogłoby spłoszyć inwestorów, którzy w ostatnich miesiącach tak chętnie wpłacali pieniądze do funduszy dłużnych.
    czytaj więcej