środa, 14 listopada 2018

Newsroom

Duże zainteresowanie obligacjami premiowymi

msd | 09 lipca 2018
Sprzedaż detalicznych papierów skarbowych wyniosła w czerwcu 1,178 mld zł, z czego 371 mln zł przypadało na pilotażową emisję 10-miesięcznych obligacji premiowych.

Zaoferowanie inwestorom stałego, ale tylko 1,5-proc., kuponu przy jednoczesnym udziale w losowaniu premii pieniężnych zapewniło Ministerstwu Finansów sukces w postaci najwyższej miesięcznej sprzedaży obligacji detalicznych od 15 lat. I tak relatywnie wysoki w ostatnich kilku miesiącach popyt na papiery skarbowe wzrósł w czerwcu do 1,178 mld zł. Po sześciu miesiącach tego roku łączna sprzedaż obligacji detalicznych sięgała więc 5,8 mld zł i była niemal dwukrotnie (94,6 proc.) wyższa niż przed rokiem. Pobicie 6,86 mld zł osiągniętych w 2017 r., skądinąd uchodzących za bardzo dobry wynik, może więc być kwestią najbliższych tygodni.

Same 10-miesięczne obligacje premiowe przyciągnęły w czerwcu 371,1 mln zł popytu (31,5 proc. całej sprzedaży). Z regularnej oferty, którą według MF pilotażowa emisja także miała promować, sprzedano natomiast 806,4 mln zł i był to najsłabszy wynik w tym roku. 

- Emisja obligacji premiowych była emisją pilotażową. Jej celem było uatrakcyjnienie oferty obligacji dla nabywców indywidualnych i promocja wszystkich skarbowych obligacji oszczędnościowych. Czerwcowa sprzedaż obligacji osiągnęła rekordowy poziom blisko 1,2 mld zł i jest to najwyższa miesięczna sprzedaż od 15 lat. Łącznie w pierwszym półroczu na zakup obligacji nabywcy przeznaczyli blisko 5,8 mld zł czyli prawie dwa razy więcej niż w tym samym okresie 2017 r.– powiedział Piotr Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, cytowany w komunikacie prasowym.

Wśród pozostałych serii obligacji, obecnych w regularnej ofercie, największym zainteresowaniem cieszyły się papiery trzymiesięczne (326,5 mln zł). Sprzedaż stałokuponowych dwulatek i czterolatek indeksowanych wskaźnikiem inflacji wyniosła zaś odpowiednio 210,2 mln zł oraz 194,2 mln zł. Papiery 10-letnie, także indeksowane wskaźnikiem inflacji, znalazły nabywców za kwotę 59,2 mln zł. Natomiast sprzedaż trzylatek ponownie była niska (14,1 mln zł), podobnie jak tylko symboliczną wartość miały zapisy na sześcio- i 12-letnie obligacje dla uczestników programu Rodzina 500+ (2,3 mln zł). 

Więcej wiadomości kategorii Emisje

Emisje