sobota, 23 listopada 2024

Newsroom

Spółki otrzymują z emisji mniej środków niż potrzebują

Michał Sadrak, analityk Open Finance | 12 lipca 2012
Mniej niż co druga emisja obligacji korporacyjnych kończy się 100-proc. sukcesem. Wśród tegorocznych debiutantów na Catalyst inwestorzy obejmowali średnio 69 proc. oferty.

   Spółki, które zadebiutowały w 2012 roku ze swoim długiem na detalicznej części warszawskiego rynku obligacji, nie zawsze mogą pochwalić się wysokim popytem na oferowane papiery. Na 27 firm, które po raz pierwszy pojawiły się na Catalyst, przypada 31 serii obligacji dostępnych dla inwestorów indywidualnych. Lecz osiemnastoma seriami inwestorzy nie wykazali oczekiwanego przez spółki zainteresowania. Średnio debiutującym podmiotom z emisji długu udało się pozyskać 69 z każdych planowanych 100 zł. W wielu przypadkach może oznaczać to konieczność zmiany planów rozwoju przedsiębiorstwa.

   Niekwestionowanym rekordzistą pod względem najniższej skuteczności emisji obligacji jest spółka Quality All Development. Fundusz pożyczkowy (nota bene zawieszony ostatnio za nieterminowe przekazanie raportu rocznego) planował pozyskać z rynku długu korporacyjnego 17,1 mln zł. Ostatecznie uplasował on wyłącznie papiery za 800 tys. zł – to 4,7 proc. całej oferty. Inwestorzy nie dali również powodów do zadowolenia władzom Kofoli. Producent napojów pozyskał 3,075 mln zł z emisji serii A1 opiewającej na 20 mln zł. Z wyższą skutecznością udało się uplasować dwie pozostałe serie (A2 i A3) – spółka sprzedała papiery na łączną kwotę 45,925 mln zł z planowanych 67,85 mln zł. Popytem inwestorów na poziomie co najwyżej jednej trzeciej zakończyły się również wprowadzone w 2012 roku na Catalyst emisje E-Kancelarii, Platinium Properties Group, Miraculum oraz ZPM Henryk Kania (seria B). 50-proc. progu skuteczności nie udało się osiągnąć łącznie w przypadku 12 z 31 serii.

   Znacznie rzadziej natomiast spółki mogą pochwalić się nadsubskrypcją. Najgłośniejsza z nich w tym roku miała miejsce na obligacjach Giełdy Papierów Wartościowych, które zostały przeznaczone dla inwestorów indywidualnych (seria B o wartości 75 mln zł). W przypadku operatora warszawskiej giełdy zaszła potrzeba zredukowania zapisów o ok. 25 proc. Z ponad 10-proc. redukcją spotkali się również inwestorzy, którzy postanowili nabyć dług Pawtrans Holding – spółki zajmującej się transportem płynnych produktów spożywczych.

Skuteczność emisji tegorocznych debiutantów na detalicznej części rynku Catalyst

Emitent 

Nazwa 

Oproc. w bież. okresie odsetkowym 

Oproc.

Zabezp.

Okres do wykupu (lata) 

Maks. wartość oferty (mln zł)

Wart. objętych obligacji (mln zł)

Skuteczność

Quality All Development

QLT0313

11,00%

stałe

tak

0,7

17,10

0,80

4,7%

Kofola

KFL1213

8,84%

W6M + 3,7 p.p.

nie

1,4

20,00

3,08

15,4%

E-Kancelaria

EKA1112

13,00%

stałe

nie

0,3

10,00

1,95

19,5%

Platinium Properties Group

PPG1012

11,47%

W6M + 6,5 p.p.

tak

0,2

11,00

3,11

28,3%

Platinium Properties Group

PPG0912

12,48%

W6M + 7,5 p.p.

tak

0,1

7,00

2,00

28,6%

Miraculum

MIR0513

13,91%

W1M + 9 p.p.

tak

0,8

15,50

4,78

30,8%

ZPM Henryk Kania

HKA1113

11,24%

W3M + 6,3 p.p.

nie

1,3

15,00

5,00

33,3%

East Pictures

EAP1213

14,00%

stałe:
- I rok: 14 proc.
- II rok: 17 proc.

nie

1,4

2,00

0,74

36,8%

Debt Trading

DTP1114

11,83%

W3M + 6,75 p.p.

tak

2,3

30,00

13,40

44,7%

ECI - Skarbiec Real Estate

ECI0115

10,23%

W3M + 5,1 p.p.

tak

2,5

45,30

20,98

46,3%

Timberone

TBR1013

12,00%

stałe

tak

1,2

4,00

1,86

46,4%

Hygienika

HGN0713

12,01%

W6M + 7 proc.

nie

1

5,00

2,39

47,8%

Włodarzewska

WLO0613

12,10%

W3M + 7 p.p.

tak

0,9

40,00

21,00

52,5%

Kofola

KFL1214

9,54%

W6M + 4,4 p.p.

nie

2,4

67,85

45,93

67,7%

Religa Development

REL0913

14,00%

stałe

tak

1,1

3,00

2,23

74,2%

Indos

INS1214

11,13%

W6M + 6 p.p.

tak

2,4

10,00

8,00

80,0%

Lokaty Budowlane

LBD1213

11,00%

obligacje zerokuponowe

tak

1,4

6,16 (wg ceny nominalnej)

5,5 (wg ceny nominalnej)

89,3%

Marka

MRK0214

12,98%

W6M + 8 p.p.

nie

1,6

15,00

14,11

94,0%

Blue Tax Group

BTG1113

12,00%

stałe

tak

1,3

0,50

0,50

100,0%

Koncept WS

KWS0313

11,62%

W3M + 6,5 p.p.

nie

0,7

8,00

8,00

100,0%

Ideon

IDE0315

10,98%

W6M + 6 p.p.

tak

2,6

15,00

15,00

100,0%

Pragma Inwestycje

PIN0414

9,96%

W6M + 5 p.p.

tak

1,7

10,00

10,00

100,0%

Dekpol

DKP0214

11,24%

W6M + 6,25 p.p.

tak

1,6

12,50

12,50

100,0%

P.R.E.S.C.O. Group

PRE0814

10,19%

W6M + 5,2 p.p.

nie

2,1

30,00

30,00

100,0%

P.R.E.S.C.O. Group

PRE1213

10,14%

W6M + 5 p.p.

nie

1,4

30,00

30,00

100,0%

Werth - Holz

WHH1214

11,31%

W3M + 6,2 p.p.

tak

2,4

5,00

5,00

100,0%

Pawtrans Holding

PAW0115

9,50%

W6M + 4,5 p.p.

tak

2,5

10,00

10,00

100,0%

OT Logistics

ODR1114

9,11%

W6M + 4 p.p.

tak

2,3

60,00

60,00

100,0%

GC Investment

GCI0414

12,47%

W6M + 6,5 proc.

tak

1,8

17,50

17,50

100,0%

ZPM Henryk Kania

HKA0913

11,42%

W3M + 6,3 p.p.

nie

1,2

15,00

15,00

100,0%

GPW

GPW0117

6,31%

W6M + 1,17 p.p.

nie

4,5

75,00

75,00

100,0%

Źródło: gpwcatalyst.pl, obligacje.pl, obl. własne Open Finance

   W poszukiwaniu przyczyn niskiej skuteczności ofert części emitentów w pierwszej kolejności należałoby zapytać o ich bezpieczeństwo i wypłacalność. Jednak zarówno w przypadku emisji obejmowanych częściowo, jak i w całości, średnio dwie trzecie obligacji jest zabezpieczone. Oczywiście osobną kwestią pozostaje jakość tego zabezpieczenia, bowiem łatwo zbywalna nieruchomość ma znacznie większą wartość dla inwestorów niż chociażby znak towarowy.

   Znaczenie poziomu ryzyka sprzedawanych obligacji dla powodzenia emisji łatwo można zobrazować przy użyciu oprocentowania plasowanych papierów (przyjmując w uproszczeniu, iż oprocentowanie obligacji korporacyjnych odzwierciedla ich ryzyko). Przeciętne oprocentowanie w bieżących okresie odsetkowym papierów, które nie zostały objęte w całości wynosi 11,82 proc. Tymczasem średni kupon od długu z co najmniej 100-proc. popytem wynosi 10,48 proc. (10,83 proc. nie licząc obligacji GPW, które znacznie odbiegają od pozostałych ofert).

   Nie bez znaczenia dla skuteczności sprzedaży obligacji jest również dobór agenta emisji (duże znaczenie może mieć rozmiar jego sieci dystrybucji), forma oferty (publiczna lub prywatna) oraz minimalna kwota zapisów.

   O tym, że problemy z uplasowaniem długu mogą spotkać nie tylko emitentów typowych obligacji korporacyjnych, przekonał się niedawno Bank Spółdzielczy w Tychach. W pierwszej próbie sprzedał on papiery za 2 mln zł, które stanowiły 10 proc. emisji, ale już w drugim podejściu chętnych starczyło wyłącznie na 1,6 mln zł, czyli 4,2 proc. z zaplanowanych 38 mln zł.

Więcej wiadomości kategorii Analizy