piątek, 22 listopada 2024

Newsroom

Wywiad: Strategia OT Logistics jest przemyślana na wiele lat

pytania przygotował: Emil Szweda, Obligacje.pl | 1 października 2013
Na pytania serwisu Obligacje.pl odpowiada Piotr Chajderowski, prezes zarządu OT Logistics S.A.

   Obligacje.pl: - Przy przychodach grupy niższych o 4,6 proc. w I półroczu udało się wypracować wyższy o 21,3 proc. wyższy zysk brutto na sprzedaży. Jakie jest źródło oszczędności na własnych kosztach sprzedaży?

   Piotr Chajderowski, prezes zarządu OT Logistics: - Porównując I półrocze 2013 z analogicznym okresem roku ubiegłego można zauważyć zmianę struktury przychodów ze sprzedaży Grupy Kapitałowej OT Logistics w poszczególnych segmentach działalności. Wzrost dotyczył segmentu przewozów i innych usług transportowych oraz usług portowych – zmiana ta pozytywnie wpłynęła na wysokość skonsolidowanego zysku brutto ze sprzedaży pomimo niewielkiego spadku łącznych przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2013 r.

   - Z kolei zysk operacyjny jest niższy niż przed rokiem, na czym zaważyły zwiększone o o 30,9 proc. koszty ogólnego zarządu. Skąd ich tak znaczący wzrost?

   - Jednym z podstawowych założeń strategii OT Logistics jest rozwój grupy kapitałowej poprzez akwizycje spółek portowych i spedycyjnych oraz pozyskanie terenów w gdańskim porcie. Z takim też założeniem spółka wyemitowała akcje które 18 lipca 2013 roku zadebiutowały na GPW w Warszawie. Przygotowanie akwizycji spółek jest procesem wymagającym przeprowadzenia szczegółowych analiz finansowych, operacyjnych i prawnych co w istotny sposób wpłynęło na wzrost kosztów ogólnego zarządu. Ponadto OT Logistics dużą wagę przywiązuje do promocji grupy kapitałowej, dzięki czemu możemy zaprezentować pełen zakres świadczonych usług oraz dotrzeć do szerokiego spektrum klientów. Realizując ten cel OT Logistics stała się sponsorem strategicznym Polskiego Związku Szermierki oraz wspierała inicjatywy i wydarzenia związane z szeroko pojętą logistyką np. Kongres Morski w Szczecinie.

   - Istotny wpływ na wzrost zysku netto miał spadek kosztów finansowych. Czy ten czynnik będzie odgrywał dużą rolę także w kolejnych okresach? Na ile jest on związany ze spadkiem stóp WIBOR i czy ewentualny wzrost stóp WIBOR może dać odwrotne efekty w przyszłości?

   - Seria obniżek stóp procentowych dokonana przez Radę Polityki Pieniężnej to bardzo dobra wiadomość nie tylko dla OT Logistics, ale również dla całej gospodarki. Redukcja podstawowych stóp procentowych NBP istotnie obniżyła stopę WIBOR w I półroczu 2013 roku dzięki czemu finansowanie zewnętrzne stało się dla nas tańsze. Jest to szczególnie istotne ze względu na wyemitowane przez OT Logistics obligacje i finansowanie bankowe oparte na zmiennej stopie procentowej. Oczywiście mamy świadomość, że w dłuższym okresie czasu może nastąpić zmiana nastawienia Rady Polityki Pieniężnej i ruch stóp procentowych w górę co zwiększy koszty finansowe Grupy. Sądzimy jednak, że ruchy te będą rozłożone w dłuższym okresie czasu.

   - W relacji do kapitału własnego zadłużenie finansowe grupy jest niewielkie (0,57), w relacji do EBIT sytuacja wygląda także komfortowo. Czy grupa planuje w najbliższym czasie zwiększenie zobowiązań finansowych. Jeśli tak, to jakie będą źródła finansowania?

   - Ewentualne zwiększenie zobowiązań finansowych wiązać się będzie z uzupełnieniem finansowania akwizycji spółek.

    - W sierpniu tego roku OT Logistics została wybrana na 30-letniego dzierżawcę w porcie głębokowodnym w Gdańsku, a w lipcu OT Logistics została dopuszczona do due dilligence terminalu drobnicowego w Gdyni. Jaki jest operacyjny sens zarządzania tak blisko położonymi portami, w szczególności, że OT Logistics kontroluje już Port Handlowy Świnoujście? Innymi słowy, jaką korzyść może mieć OT Logistics z dostępu do portów morskich położonych tak blisko siebie?

   - Terminale w tych portach (tzn. w Gdyni i Gdańsku) znajdujące się w zakresie zainteresowania OT Logistics mają zupełnie inny charakter. Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia specjalizuje się w obsłudze ładunków drobnicowych w każdej postaci (drobnica konwencjonalna, ro-ro, kontenery), podczas gdy terminal w porcie głębokowodnym w Gdańsku ma posiadać charakter ściśle masowy (podobnie jak Port Handlowy Świnoujście, z którym jednak z uwagi na lokalizację i warunki hydrograficzne będą się w przyszłości uzupełniać).

   - W jaki sposób OT Logistics zamierza sfinansować te inwestycje?

   - Ze środków pozyskanych z GPW oraz finansowania obcego.

   - Usługi portowe stanowiły w I półroczu 15,6 proc. przychodów grupy, ale przy tym aż 69 proc. zysku netto i 88 proc. zysku operacyjnego grupy (przed wyłączeniami). Jak szybko ewentualne zarządzanie portami w Gdyni i w Gdańsku może zaaowocować tak wysoką rentownością operacyjną jak to jest w przypadku pozostałej działalności portowej? Jakiego rzędu inwestycje muszą być poczynione, by nowe nabytki w grupie zaczęły efektywnie pracować, czy w ogóle inwestycje w modernizację portów mają wpływ na ich późniejszą dochodowość.

   - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia Sp. z o.o. jest rentowną spółką. Aby ta rentowność się zwiększyła rozważamy w przyszłości inwestycje związane z zakupem magazynowych hal namiotowych oraz sprzętu przeładunkowego i zmechanizowanego, który wpłynie na podniesienie szybkości i jakości realizowanych usług przeladunkowo-składowych i manipulacyjnych, oraz zapewni utrzymanie uniwersalnosci terminalu, która jest jedną z głównych cech tworzących unikalną strukturę operacyjna tej części portu.

   Jeżeli chodzi o Gdańsk to po sfinalizowaniu umowy z Zarządem Portu Gdańsk S.A. przystąpimy do budowy terminalu od podstaw, co oznacza, że upłynie kilka lat zanim terminal osiągnie pełne zakładane przez nas moce przerobowe.

- Spedycyjna część biznesu generuje istotną część przychodów grupy (41 proc.), ale tylko niewielką część zysku netto (2,2 mln zł z 16,2 mln zł przed wyłączeniami). Jest to zatem działalność niskomarżowa. Dlaczego zatem OT Logistics zdecydowała się na jej rozbudowę w formie przejęcia C. Hartwig Gdynia? Jakie efekty to przejęcie pozwoli uzyskać i korzyści dla całej grupy? Jaki będzie koszt tego przejęcia i jak zostanie on pokryty?

   - Część spedycyjna pozwala OT Logistics oferowanie kompleksowej usługi transportowej. W synergii z portami morskimi nawet przy niskich marżach spedycja na wysokim poziomie wpłynie pozytywnie na skonsolidowane wyniki całej Grupy Kapitałowej. Jeżeli chodzi o C.Hartwig Gdynia, to spółka ta idealnie uzupełni naszą ofertę o spedycję morską. 

Więcej wiadomości kategorii Analizy