piątek, 22 listopada 2024

Newsroom

Kredyt pod lupą: Multimedia

Piotr Ludwiczak, analityk rynku obligacji DI Investors S.A. | 15 października 2013
Piotr Ludwiczak, analityki Domu Inwestycyjnego Investors o poprawie wskaźników płynności Multimediów.

   W drugim kwartale 2013 spółka pokazała nieco lepsze wyniki na poziomie sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Przychody spółki wzrosły o 2,5 proc. rdr (+4,2 mln zł), podczas gdy zysk operacyjny spółki spadł o 11,9 proc. rdr do 31,6 mln zł (35,0 mln zł rok wcześniej), a marża EBIT zmniejszyła się o 3 punkty procentowe do 18,2 proc.. Na poziomie wyniku netto spółka zanotowała stratę w drugim kwartale w wysokości 16 mln zł w porównaniu do zysku netto w wysokości 10,9 mln zł w drugim kwartale 2012. Spadek marż był związany głównie ze wzrostem takich pozycji kosztowych jak amortyzacja oraz wynagrodzenia i świadczenia pracownicze, które wzrosły o odpowiednio o 5,9 mln zł (13 proc. rdr) oraz 6,7 mln zł (38 proc. rdr). Na wynik netto dodatkowo istotnie wpłynął wzrost kosztów finansowych, które w drugim kwartale 2013 wyniosły 50,1 mln zł vs. 20,1 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.

   Zdecydowanemu pogorszeniu uległy wskaźniki zadłużenia. Na koniec czerwca 2013 relacja długu netto do kapitałów własnych wynosiła 835 proc., co było wynikiem o 467 punktów procentowych wyższym w porównaniu z końcem 2012. Z kolei relacja długu netto do wyniku EBITDA za okres ostatnich 12 miesięcy równa była 3,5x vs. 3,1x w 2012. Główną przyczyną pogorszenia wskaźników był spadek kapitałów własnych po wypłacie dywidendy za 2012 w wysokości 46 proc. całego kapitału oraz wzrost długu netto. Od początku roku zadłużenie netto wzrosło o 160,5 mln zł do 1,2 mld zł, co wiązało się przede wszystkim z emisją obligacji na kwotę 1,0 mld zł, której głównym celem było refinansowanie zadłużenia. Do 31 lipca spółka wykupiła 0,72 mld zł (95 proc. wartości nominalnej) obligacji trzech poprzednich serii.

   Płynność spółki poprawiła się w ostatnim okresie. Wskaźnik płynności bieżącej po raz pierwszy od trzech lat wzrósł powyżej jednego. Wzrost ten jest bezpośrednio skutkiem nowej emisji obligacji, która zasiliła pozycję gotówkową spółki. Wartość środków pieniężnych w spółce wzrosła od końca 2012 o 166 mln zł do 171 mln zł. Na koniec czerwca 2013 wartość wskaźników płynności bieżącej, płynności szybkiej oraz wskaźnika gotówkowego wyniosły odpowiednio: 1,11x, 1,04x oraz 0,67x, podczas gdy na koniec czerwca 2012 wartości tych wskaźników wynosiły: 0,29x, 0,26x oraz 0,03x. 

Więcej wiadomości o Multimedia Polska S.A.

Więcej wiadomości kategorii Analizy