sobota, 23 listopada 2024

Newsroom

Pocztowy dobrze zarabia, a musi jeszcze więcej

msd | 20 listopada 2012
Bank Pocztowy zwiększył skonsolidowany zysk za trzy kwartały o 68,5 proc. r/r. Wobec braku planowanego wcześniej dokapitalizowania bank aktualizuje strategię na najbliższe lata.

   Skonsolidowany wynik na działalności bankowej wyniósł od stycznia do września br. 219,9 mln zł wobec 190,4 mln zł przed rokiem. Zysk netto w ujęciu skonsolidowanym wyniósł 27,3 mln zł po trzech kwartałach i był o 68,5 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

   Aktywa grupy kapitałowej Banku Pocztowego wyniosły na koniec września 6,33 mld zł (wzrost o 33 proc. r/r). Kredyty i pożyczki zostały podliczone na 4,6 mld zł (+37,6 proc. r/r), z czego 3,51 mld zł to kredyty udzielone osobom fizycznym (+51,1 proc. r/r). Zobowiązania grupy Banku Pocztowego po wzroście o 30,9 proc. r/r wyniosły 5,56 mld zł. Blisko 65 proc. z tego to zobowiązania wobec klientów indywidualnych.

   Na koniec września skonsolidowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) Pocztowego wyniósł 75,1 proc. wobec 83,9 proc. przed rokiem. Współczynnik wypłacalności wzrósł natomiast o 1,4 pkt proc. i wyniósł ostatecznie 12,5 proc. przy średniej dla sektora na poziomie 14,04 proc. Spadek zanotował natomiast wskaźnik Tier 1. Na koniec września wyniósł on 9,9 proc. i był niższy o 1,1 pkt proc. niż rok wcześniej oraz o 2,73 pkt proc. niższy od średniej w sektorze bankowym.

   Nazywanie poziomu ostatniego wskaźnika deficytem kapitału byłoby nadużyciem. Jednak z powodu niezrealizowania planowanego dokapitalizowania zarząd Banku Pocztowego postanowił zaktualizować strategię na lata 2012-2015. Zakłada ona, że wzrost kapitałów własnych nastąpi w wyniku akumulacji zysków. To z kolei wymaga wzrostu rentowności przy jednoczesnym ograniczeniu sprzedaży kredytów mieszkaniowych. W zaktualizowanej strategii co prawda znajduje się informacja, iż bank będzie dążył do dokapitalizowania, ale będzie to zależne od sytuacji rynkowej oraz decyzji akcjonariuszy.

   Celem Pocztowego jest wzrost liczby klientów do 3 mln na koniec 2015 r. (na koniec września br. było to 1,24 mln) oraz osiągnięcie przez skonsolidowany wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) poziomu 14 proc. w 2015 r. To o 3,2 pkt proc. więcej niż na koniec września br. Wśród celów na najbliższe lata bank podtrzymuje również kontynuację strategicznego partnerstwa z Pocztą Polską, która jest w trzech czwartych właścicielem Pocztowego. Nawiasem mówiąc właścicielem pozostałych akcji jest PKO BP, który złożył Poczcie Polskiej propozycję odkupienia udziałów w Banku Pocztowym.

   Na Catalyst notowane są dwie serie obligacji Banku Pocztowego o łącznej wartości nominalnej przekraczającej 247 mln zł. Płynność papierów jest ograniczona, ponieważ jednostkowa cena nominalna sięga 10 tys. zł, a emisję obejmowali inwestorzy instytucjonalni. Ich oprocentowanie w bieżącym okresie odsetkowym wynosi zaś 6,85 i 8,9 proc. (średnia dla banków komercyjnych na Catalyst wynosi 7,72 proc.). Różnice wynikają z terminu wykupu, jedna seria emitowana była jako papier trzyletni, druga jako dziesięcioleltni.   

Więcej wiadomości o Bank Pocztowy S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst