czwartek, 21 listopada 2024

Newsroom

Analiza Capital Service

Remigiusz Iwan, Rynekobligacji.com | 3 kwietnia 2017
"Wprowadzone w marcu 2016 roku ograniczenia kosztów udzielanych pożyczek nie spowodowały spustoszenia w biznesie Capital Service. Grupa szybko wprowadziła do oferty nowe produkty, lepiej dopasowane do ograniczeń ustawowych."

UWAGA! Pełna treść analizy dostępna jest dla zalogowanych użytkowników, którzy przy rejestracji wybrali opcję bezpłatną. Użytkownicy, którzy wybrali rejestrację płatną, muszą mieć wykupiony abonament NEWSY I ANALIZY. Przejdź do CENNIKA.


Podsumowanie

Capital Service działa w branży pośrednictwa finansowego od 1999 roku, a od 2001 roku zajmuje się udzielaniem pożyczek na własny rachunek. Grupa posiada rozbudowaną sieć ponad 100 stacjonarnych oddziałów, dysponuje również własnym Contact Center obsługującym klientów, ale także udzielającym pożyczek przez telefon.

Początkowo Capital Service udzielało głównie pożyczek „chwilówek”, ale (między innymi) wdrożone w marcu 2016 roku ustawowe zmiany obniżające maksymalne koszty pożyczek spowodowały zmianę strategii i stopniowe zwiększanie przez spółkę udziału w ofercie pożyczek ratalnych – o dłuższych terminach spłaty.

I właśnie ryzyko kolejnych zmian prawnych przewija się w sprawozdaniu finansowym spółki za IV kwartał 2016 roku. Chodzi o pakiet zmian pod marketingowym tytułem „walki z lichwą” zaproponowany w grudniu 2016 roku przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Pakiet ten, oprócz zaostrzenia kar za lichwę, zawiera w sobie zapisy o dalszym ograniczaniu maksymalnych kosztów udzielanych pożyczek. Poziom planowanego zaostrzenia jest na tyle restrykcyjny, że mógłby spowodować utratę rentowności przez firmy pożyczkowe, a konsekwencji wycofanie się tych firm z rynku. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku zmian wprowadzonych na Słowacji – Provident zdecydował się na zamknięcie działalności.

Na szczęście (dla Capital Service i innych podmiotów z branży) skala uwag przeróżnych instytucji (w tym ze strony wiceministra Henryk Kowalczyk z Ministerstwa Finansów) była na tyle duża, że na dziś wygląda, że prace nad zmianami stanęły w miejscu.

Niemniej, przygotowując się na ewentualne dalsze zmiany prawne, zarząd Capital Service przedstawił strategię na 2017-2018 rok, zakładającą:

  1. zróżnicowanie oferty produktowej i dopasowanie jej zarówno do zmieniających się regulacji prawnych, jak i do wymogów rynkowych wynikających z działań firm konkurencyjnych,
  2. uzupełnienie oferty o produkty rynku ubezpieczeń i reasekuracji,
  3. dywersyfikacja źródeł finansowania,
  4. dywersyfikacja kanałów pozyskania i obsługi klienta.

Przekładając to na konkrety, odnośnie pkt. 1 spółka wprowadza do oferty pożyczki o coraz dłuższych terminach spłaty i wyższych kwotach. Dla przykładu Capital Service udziela pożyczek w wysokości 2-15 tys. zł na okres 2-4 lata, które potem sprzedaje do funduszu sekurytyzacyjnego.

W zakresie pkt. 2 spółka posiadając własną sieć punktów kredytowych, od października 2016 roku oferuje w nich również ubezpieczenia AXA w ramach dwóch pakietów: Medyczny OK i Ochrona Życia i Zdrowia.

Dywersyfikacja źródeł finansowania polega między innymi na sprzedaży regularnie spłacanych pożyczek do funduszy inwestycyjnych/sekurytyzacyjnych. W 2017 roku grupa rozpoczęła również współpracę z platformą internetową Mintos, za pośrednictwem której indywidualni inwestorzy mogą inwestować w pożyczki udzielone przez Capital Service.

W zakresie pozyskiwania i obsługi klienta grupa stosuje wiele kanałów: własne punkty sprzedaży, punkty partnerskie, franszyzę, sprzedaż poprzez internet, afiliację, czy contact center.

Pora zatem sprawdzić, jak w/w działania przekładają się na wyniki finansowe grupy.

Żeby dokończyć lekturę należy wykupić abonament

Więcej wiadomości o Capital Service S.A.

Więcej wiadomości kategorii Analizy