piątek, 22 listopada 2024

Newsroom

Firmy podwoiły wartość emisji obligacji w 2023 roku

Michał Sadrak | 4 stycznia 2024
Przedsiębiorstwa niebankowe wyemitowały 15,9 mld zł papierów dłużnych w 2023 r. wobec 7,6 mld zł rok wcześniej, wynika z danych gromadzonych przez Obligacje.pl.

Według naszych obliczeń, wartość emisji obligacji przeprowadzonych przez firmy na krajowym rynku (z wyłączeniem banków i spółek je wspomagających) wzrosła o 109 proc. r/r do 15,86 mld zł, niemal doganiając wynik z 2021 r. To wszystko przy jednocyfrowym wzroście liczby emisji w stosunku do 2022 r. Duża w tym rola największych ofert, by wspomnieć tylko Cyfrowy Polsat, który pozyskał 3,89 mld zł w trzech seriach.

Także kluczową rolę dla krajowego rynku korporacyjnego długu odegrał w ubiegłym roku Kruk, który pozyskał 878 mln zł w ośmiu emisjach (bez uwzględniania zagranicznej emisji na 150 mln euro). Za nim znalazł się zaś cały szereg deweloperów komercyjnych i mieszkaniowych. Od Ghelamco, które zebrało 792 mln zł, przez Develię, Echo i Atal, pozyskujące z osobna po ponad 400 mln zł, aż po Archicom, Victorię i Atal, które uplasowały po około 260-270 mln zł.

Jak zwykle, istotną – ale trudną do określenia – część stanowiły wszelkie emisje bilateralne, wewnątrzgrupowe, czy po prostu będące „parkredytem”. Wśród nich wymienić można choćby obligacje Polskiego Światłowodu Otwartego (1,2 mld zł), Telewizji Polskiej (750 mln zł), czy co najmniej 25 serii długu spółek z grupy Maspeksu.

Wartość emisji obligacji przedsiębiorstw niebankowych na krajowym rynku

W samym IV kwartale spółki uplasowały ponad setkę emisji o łącznej wartości 4,63 mld zł (+46 proc. kw./kw. i 135 proc. r/r), co było trzecim najwyższym wynikiem w ostatnich trzech latach. Obok wymienionych już wcześniej spółek, istotną cegiełkę dołożyły też do tego oferty Unibepu (138 mln zł), TDJ Estate (122 mln zł), czy WB Electronics (100 mln zł).

Mimo 54-proc. wzrostu wartości ofert przeprowadzonych na podstawie prospektu do 1,17 mld zł w 2023 r., ich udział w całym rynku korporacyjnego długu spadł do 7,4 proc. z 10,1 proc. w 2022 r. Zaobserwować można było natomiast wzrost kilku innych statystyk, jak choćby częstsze emisje w zagranicznych walutach (głównie euro), czy o zmiennym kuponie. Ten ostatni był elementem 64 proc. emisji wobec 53 proc. w 2022 r. i 37 proc. w 2021 r. Choć i w stałokuponowych emisjach nie zabrakło ciekawostek, by wspomnieć niewielką serię dla funduszy private debt z 30-proc. odsetkami (ponad 33,5 proc. rentowności).

Obok 15,86 mld zł obligacji przedsiębiorstw, banki i wspomagające je spółki (leasing, faktoring i banki hipoteczne) wyemitowały 56,45 mld zł papierów dłużnych w ubiegłym roku, notując wzrost 67,5 proc. r/r. Do tego doszły też ich zagraniczne emisje na co najmniej 12,7 mld zł.

Więcej wiadomości kategorii Emisje