niedziela, 24 listopada 2024

Newsroom

Wyjątkowo słaby kwartał na rynku obligacji przedsiębiorstw

msd | 1 lipca 2022
Wartość emisji uplasowanych w II kwartale na krajowym rynku korporacyjnego długu spadła o 61 proc. do około 1,37 mld zł, wynika z danych gromadzonych przez Obligacje.pl.

Na pierwszy rzut oka, nie było jeszcze tak źle – w II kwartale na polskim rynku uplasowano wprawdzie 90 serii obligacji komercyjnych o łącznej wartości 8,5 mld zł. Znakomitą większość z tych emisji przeprowadziły jednak duże grupy finansowe, w tym banki lub firmy faktoringowe i leasingowe. Pozostałe przedsiębiorstwa wypuściły natomiast 66 serii papierów dłużnych o łącznej wartości 1,37 mld zł, co stanowi spadek o 57 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i 61 proc. wobec ubiegłego roku (w zeszłorocznych danych pominięto jedną z wewnątrzgrupowych emisji na ponad 2,5 mld zł). 

Dopełnieniem słabości II kwartału pozostaje fakt, że wartość uplasowanych w tym czasie papierów praktycznie powróciła do poziomu z COVID-owego dołka w 2020 r., gdy firmy pozyskały około 1,32 mld zł. I tym razem fundusze dłużne, które stanowią kluczową część rynku obligacji przedsiębiorstw, też muszą mierzyć się z odpływami, wykazując przez to bardzo skromny apetyt na nowe inwestycje. Zupełnie inna jest jednak dynamika tych zmian. I choć tym razem proces jest znacznie bardziej rozciągnięty w czasie, wcale nie zanosi się na jego szybkie zakończenie. 

Dość wspomnieć, że poza emisjami banków i spółek okołobankowych, przez cały II kwartał nie uplasowano praktycznie ani jednej większej oferty o rynkowym charakterze, tzn. takiej, która byłaby kierowana do inwestorów instytucjonalnych i nie byłaby długiem prywatnym (emisją bilateralną). Warte po 40-50 mln zł publiczne oferty Cavatiny, Echa, czy Kruka były natomiast jednymi z największych transakcji przeprowadzonych na krajowym rynku. 

Tymczasem adresowane do inwestorów indywidualnych emisje prospektowe, mimo że nie było ich zbyt wiele, odpowiadały za niemal 11 proc. długu, jaki udało się przedsiębiorstwom uplasować w II kwartale. Rola „drobnych” inwestorów, szczególnie w trudnym dla rynku obligacji firm okresie, bynajmniej nie jest więc marginalna. Szczególnie jeśli dodatkowo uwzględnić, że część z wypuszczonych obligacji stanowił przecież dług wewnątrzgrupowy (trudno do końca oszacować skalę zjawiska, ale spokojnie można zakładać, że faktyczny udział emisji publicznych w rynku pierwotnym był o kilka pkt proc. wyższy). Spółek, które mogą na tym skorzystać nie ma jednak wiele, co wprost wynika z małej liczby otwartych prospektów lub postępowań toczących się o ich zatwierdzenie przez KNF.

Według naszych szacunków, w całym I półroczu przedsiębiorstwa (bez dużych grup finansowych) uplasowały w sumie 146 emisji obligacji o łącznej wartości 4,52 mld zł wobec 7,72 mld zł rok wcześniej (spadek o 41 proc.). 

Więcej wiadomości kategorii Emisje