poniedziałek, 25 listopada 2024

Newsroom

Wywiad: Oczekiwania inwestorów się zmieniły

pytania przygotował Michał Sadrak | 26 kwietnia 2023
Możemy nawet dwukrotnie zwiększyć zadłużenie, a nasze wskaźniki dalej będą na bezpiecznym poziomie. Zwiększanie lewarowania jest uzasadnione ekonomicznie. Pozyskane finansowanie wykorzystamy na rozwój, w tym usług z segmentu embedded finance oraz ekspansję zagraniczną – Jacek Obrocki, wiceprezes PragmaGO, odpowiada na pytania Obligacje.pl.

Jacek Obrocki, wiceprezes PragmaGOEmil Szweda, Obligacje.pl: Intuicyjnie wydaje się, że spowolnienie gospodarcze oraz szybko rosnące ceny towarów i usług powinny zwiększać apetyt na usługi faktoringu. Czy rzeczywistość, w której działa PragmaGO faktycznie jest tak prosta?

Jacek Obrocki, wiceprezes PragmaGO: Aktualnie w Polsce mamy klasyczną stagflację, czyli bardzo trudną dla przedsiębiorców mieszankę wysokiej inflacji bez wzrostu dochodu narodowego. Dobrym wskaźnikiem, pokazującym jak wymagające są obecnie warunki prowadzenia biznesu, jest udział inwestycji w PKB, który spadł w 2022 roku do najniższego poziomu od 20 lat.

Do tego dochodzą stosunkowo wysokie obciążenia podatkowe i składki ZUS dla przedsiębiorców. Ze względu na trudne otoczenie makroekonomiczne, firmy mają coraz większe zapotrzebowanie na dostęp do gotówki. A ten na rynku bankowym w dalszym ciągu jest ograniczony – dostępność kredytów dla firm nie poprawia się. Przedsiębiorcy, szukając innych źródeł finansowania, często trafiają na faktoring, który pozwala na finansowanie działalności z de facto już zarobionych pieniędzy. To okazja, żeby poznać ten produkt, zacząć korzystać z niego stale i unikać zatorów płatniczych – nie tylko w momencie kryzysu. Natomiast skutki złej sytuacji gospodarczej mogą zmusić część przedsiębiorców do ograniczenia lub zawieszenia działalności, co może przełożyć się w pewnym stopniu na niższą dynamikę wzrostu na rynku faktoringu.

- Według danych Polskiego Związku Faktorów, rynek wzrósł w ubiegłym roku o 27,1 proc. r/r. Natomiast obroty spółki zwiększyły o 58 proc. Jak długo jest w stanie rosnąć w takim tempie?

- W zakresie faktoringu osiągnęliśmy dynamikę wzrostu na poziomie 48 proc. To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę fakt, że to produkt dojrzały – dostępny w naszej ofercie od wielu lat. Jesteśmy w stanie osiągać takie rezultaty poprzez ciągły rozwój i automatyzację usług. Zarówno w zakresie wygody dla przedsiębiorcy (dostęp do usługi online, poprawa User Experience), jak i procesów wewnętrznych, w tym wydawania decyzji o przyznaniu finansowania. Przewidujemy, że ze względu na warunki makroekonomiczne w kolejnych miesiącach faktoring może rosnąć nieco wolniej.

Wzrost o 58 proc. r/r dotyczy całej oferty PragmaGO, w której mamy nie tylko faktoring, ale też produkty pożyczkowe online. Mocno rozwijamy segment współpracy partnerskiej w modelu embedded finance dla biznesu. To usługi, które nasi partnerzy mogą wprowadzić do swojego środowiska, udostępniając je swoim klientom. Przykładem są płatności odroczone (BNPL), czy innowacyjne finansowanie Merchant Cash Advance. Współpraca z partnerami pozwala stworzyć efekt synergii, dzięki któremu udostępniamy finansowanie na bardzo dużą skalę. Produkty embedded finance odnotowały w 2022 roku 64 proc. wzrostu. Docieramy do perspektywicznych segmentów rynku i mamy zdywersyfikowaną ofertę – to czynniki, które pozwalają nam utrzymywać wysoką dynamikę wzrostu.

- W III kwartale ubiegłego roku udział należności przeterminowanych powyżej 90 dni wzrósł w Pragmie z 6 do 8 proc. Czym to wyjaśnić?

- Na razie nie zauważamy strukturalnego pogorszenia jakości naszego portfela – zarówno faktoringowego, jak i pożyczkowego. Wskaźnik udziału należności przeterminowanych oscyluje na poziomach górnych kilku procent i nie wykazuje na razie trendu wzrostowego. Za zmiany rzędu 1-2 pkt. proc. odpowiedzialna jest czasem jedna lub kilka większych ekspozycji, które migrują pomiędzy przedziałami przeterminowania i zazwyczaj są ubezpieczone.

- Z uwagi na sytuację gospodarczą i szybki rozwój spółki, ryzyko portfela wydaje się być jedną z kluczowych kwestii do obserwacji. Jakie poziomy NPL i wskaźnika szkodowości dopuszcza PragmaGO, by zachować zdrową sytuacją finansową?

- Utrzymujemy wskaźniki szkodowości na niskim poziomie. W zakresie produktów faktoringowych zakładamy ich nieznaczny wzrost, jednak bez wpływu na marżę. Nasze wskaźniki szkodowości produktów pożyczkowych z roku na rok są niższe, m.in. dzięki zmianom w zarządzaniu ryzykiem. Coraz większy udział w tej kategorii mają też innowacyjne formy finansowania (m.in. Merchant Cash Advance), w których do oceny klienta wykorzystujemy niestandardowe dane, jak np. dane behawioralne ze środowiska partnera. To jednoznaczne, pewne informacje o sytuacji klienta, które pozwalają na przeprowadzenie automatycznej analizy i wydanie decyzji o przyznaniu finansowania nawet w kilkadziesiąt sekund. Tego typu informacje nie są dostępne na rynku, nasza konkurencja nie ma do nich wglądu. W przypadku niektórych rozwiązań embedded finance mamy też możliwość zabezpieczenia spłat, poprzez ich bezpośrednią ściągalność z wpływów klienta. To nie tylko ograniczenie naszego ryzyka, ale też wygoda dla przedsiębiorcy, który ma dostosowaną wartość spłaty do obrotów i sezonowości biznesu.

- W grudniu Allegro poinformowało o rozszerzeniu współpracy z Aion Bankiem w zakresie usług finansowych. W jaki sposób wpływa to na relację pomiędzy Pragmą a Allegro?

- Rozszerzenie współpracy pomiędzy Allegro i Aion Bank dotyczy segmentu B2C. Nasza współpraca z Allegro obejmuje natomiast produkty finansowe dla przedsiębiorców. Segment konsumencki i B2B mają zróżnicowane potrzeby. Z punktu widzenia instytucji finansowej, tworzenie usług dla B2B wymaga specjalizacji i doświadczenia zarówno w podejściu do ryzyka, jak i projektowania procesów. Stale rozwijamy usługi współtworzone z Allegro. W 2022 roku wprowadziliśmy szereg udogodnień w Allegro Pay Business, dzięki którym dostęp do pieniędzy na zakupy firmowe zyskało ponad 100 tys. firm. Wprowadziliśmy też usługę Merchant Finance, we wspomnianym już modelu Merchant Cash Advance.

- Od pewnego już czasu PragmaGO zgłasza chęć rozwoju zagranicznego. Jakie wydatki i ryzyka wiążą się z tym w perspektywie najbliższych dwóch, trzech lat?

- Cały czas pracujemy nad ekspansją zagraniczną, prowadzimy w tym temacie wiele rozmów, niektóre na dość zaawansowanym etapie. Jest to ważny punkt w naszej strategii rozwoju.

- Do tej pory Enterprise Investors dokapitalizował Pragmę około 67 mln zł. Czy spółka może liczyć na kolejne wsparcie właściciela? Na przykład gdyby zaszła konieczność sfinansowania zagranicznej akwizycji?

- Enterprise Investors ma w swoim portfelu dużo większe projekty. Zakładamy więc, że jeżeli zaproponowany przez nas sposób na ekspansję zagraniczną będzie interesujący, Enterprise Investors pomoże w jego realizacji, ale to już decyzja naszego większościowego akcjonariusza.

- W styczniu spółka zamknęła publiczną emisję obligacji z blisko trzykrotną nadsubskrypcją. Lecz skrócenie tenoru z czterech do dwóch lat i podniesienie marży w zamian za wycofanie zabezpieczenia to spora zmiana wobec tego, do czego PragmaGO przyzwyczaiła rynek. Co stało za decyzją o ustaleniu takich warunków?

- Poprzednie parametry emisji utrzymywaliśmy przez wiele lat. W ostatnim czasie dynamicznie zmieniło się jednak otoczenie makroekonomiczne, utrzymują się wysokie stopy procentowe i inflacja. Tylko częściowy sukces emisji obligacji serii B1 pokazał nam, że zmieniły się również oczekiwania inwestorów, do których dostosowaliśmy nową ofertę. Kolejne emisje (B2 i B3) o krótszym tenorze, zakończyły się sukcesem i zostały zrealizowane w 100 proc.

- Czy wolniejsza rotacja aktywów na skutek rosnącego udziału działalności pożyczkowej w połączeniu z emisją krótszych obligacji w jakiś sposób może negatywnie wpłynąć na sytuację płynnościową Pragmy?

- Rzeczywiście, średnia zapadalność naszego portfela wydłuża się, ze względu na powiększający się udział produktów pożyczkowych o dłuższym tenorze, ale nadal jest to okres nieprzekraczający trzech miesięcy. Natomiast krótsze obligacje mają dwuletni tenor. Zróżnicowana pod względem terminu spłacalności oferta (finansowanie zarówno krótko, jak i średnio i długoterminowe) pozwala nam na dywersyfikację ryzyka i zachowanie bezpiecznej płynności.

- PragmaGO ustanowiła nowy program emisji obligacji o wartości 500 mln zł wobec 150 mln zł dla programu nadal czynnego do lipca. Czy aż tak duży przeskok można odczytywać jako zamiar znaczącego zwiększenia aktywności na rynku długu, ale i istotnego wzrostu zlewarowania?

- Nasze kowenanty pozwalają na zwiększenie lewaru. Możemy nawet dwukrotnie zwiększyć zadłużenie, a nasze wskaźniki (relacja długu oprocentowanego pomniejszonego o gotówkę do kapitałów własnych) dalej będą na bezpiecznym poziomie. Zwiększanie lewarowania jest uzasadnione ekonomicznie (podobne do nas spółki na Zachodzie utrzymują wyższe od nas poziomy). Pozyskane finansowanie wykorzystamy na rozwój, w tym usług z segmentu embedded finance oraz ekspansję zagraniczną.

Więcej wiadomości o PragmaGO S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst