piątek, 26 kwietnia 2024

Newsroom

Marvipol wybierze akcje i kredyty w miejsce obligacji

ems | 19 sierpnia 2013
Sierpniową serię Marvipol spłaci z posiadanej gotówki, trzy kolejne (grudniowe i styczniową) refinansując je prawdopodobnie kredytem bankowym.

   Marvipol wydaje się być zniechęcony do obligacji, zwłaszcza oferowanych drobnym inwestorom i jest bliski rozstania z tą formą finansowania - można było wyczuć z wypowiedzi przedstawicieli spółki na poniedziałkowej konferencji prasowej. W zamian, inwestorzy będą mogli objąć akcje grupy łączącej import luksusowych samochodów i działalność deweloperską w stolicy.

   Najbliższy krok Marvipolu na rynku kapitałowym to wykup serii obligacji o wartości 14,5 mln zł, które zapadają 30 sierpnia.

   - Spółka spłaci je z posiadanej gotówki - powiedział Sławomir Horbaczewski, wiceprezes Marvipolu odpowiadając na pytanie serwisu Obligacje.pl.

   Tego dnia Marvipol ma także opublikować raport z wynikami za I półrocze. Jest to publikacja o tyle istotna, że zostanie dołączona do prospektu emisyjnego. Marvipol ma ważny do 9 listopada prospekt zezwalający mu na przeprowadzenie publicznej emisji akcji, ale wymaga on aktualizacji (m.in. o najnowsze wyniki finansowe). Biorąc pod uwagę czas, który potrzebny będzie Komisji Nadzoru Finansowego na zgodę na aktualizację prospektu, pod koniec września lub w październiku będzie można oczekiwać emisji akcji.

   - Główny akcjonariusz i prezes spółki - Mariusz Książek - jest gotów rozwodnić swój udział tak, aby do pozostałych inwestorów należało od jednej czwartej do jednej trzeciej akcji (obecnie jest to ok. 6 proc. - red.) - powiedział Sławomir Horbaczewski. Przedziału ceny emisyjnej jeszcze nie ustalano, ale na pewno obecny kurs giełdowy nie będzie głównym jej wyznacznikiem (ze względu na niski free float).

   Emisja akcji jest Marvipolowi potrzebna przede wszystkim do podniesienia kapitału własnego i tym samym poprawy bilansu. Po emisji akcji Marvipol stanie się po pierwsze mniej zadłużony (w relacji do kapitału własnego), po drugie poprawi też płynność finansową dzięki otrzymanym środkom. Dopiero na trzecim miejscu korzyścią jest poprawa free float na giełdzie.

   Z grubsza w tym samym czasie Marvipol powinien finalizować rozmowy dotyczące refinansowania biurowca przy Prostej, które powinno dać grupie ok. 60-70 mln zł gotówki.

   - Oczekujemy wyceny nie gorszej od wcześniejszych - zadeklarował Sławomir Horbaczewski. Wiosną tego roku BPS Leasing zaoferował 100,8 mln zł za leasing zwrotny biurowca. - Prowadzimy rozmowy z trzema grupami finansowymi - powiedział.

   Dodał także, że biurowiec zostanie sprzedany, gdy poprawi się sytuacja w jego otoczeniu - tj. gdy uruchomiona zostanie stacja metra, ulica Prosta zostanie zrewitalizowana (miasto myśli o przeznaczeniu 200 mln zł na przebudowę tej drogi), a na sąsiedniej działce zostanie zakończona budowa.

    - Wówczas sprzedawalibyśmy Prostą z yeildem z wynajmu dla nabywcy na poziomie 6,0-6,5 proc. Obecnie byłoby to ponad 7 proc. - powiedział Horbaczewski.

   Marvipol wynajął dotąd ok. 80 proc. powierzchni biurowca przy Prostej i osiąga ok. 1,3 mln EUR rocznego przychodu z tego tytułu.

   Pod koniec roku Marvipol ma do wykupienia dwie serie obligacji o wartości 40 mln zł, a w styczniu papiery o wartości kolejnych 20 mln zł (wszystkie trzy serie notowane są na Catalyst poniżej nominału). 

   - Naszą intencją jest zrefinansowanie tych papierów - powiedział wiceprezes Marvipolu, ale nie przesądził w jaki sposób miałoby dojść do refinansowania. - Nie możemy powiedzieć, że porzucamy obligacje jako instrument - zapewnił.

   W kuluarowej rozmowie przyznał jednak, że obecnie to kredyty bankowe wydają się bardziej odpowiednie dla Marvipolu, ponieważ łatwiej jest prowadzić negocjacje z jednym kredytującym, lub ich niewielką grupą, niż z większą grupą (trzy wymienione wyżej serie obejmowali głównie inwestorzy detaliczni). 

   - Łatwiej też utrzymać dobre relacje z bankiem niż z obligatariuszami - dodał.

   Jeśli chodzi o plany biznesowe, to w I połowie roku Marvipol sprzedał 213 mieszkań, co daje 23 proc. wzrost w porównaniu do I półrocza 2012 r. Co więcej, metraż tych mieszkań wzrósł o 30 proc., a cena metra sprzedanej powierzchni o 8 proc. Zatem łącznie działalność deweloperska przyniosła wzrost o 70 proc., choć niekoniecznie w takim samym stopniu wzrosły też przychody, ponieważ zakontraktowanie sprzedaży mieszkania nie jest równoważne z wykazaniem przychodu ze sprzedaży. Ten wykazywany jest dopiero po przekazaniu aktu notarialnego własności nabywcy mieszkania. Na koniec czerwca grupa Marvipol miała 734 mieszkania sprzedane, a nie przekazane jeszcze nabywcom. Odpowiada to sprzedaży z ostatnich siedmiu kwartałów.

   W lipcu Marvipol kontynuował dobrą passę sprzedając 37 mieszkań, co było najlepszym lipcem w historii firmy. W całym roku Marvipol zamierza podpisać umowy sprzedaży 400 mieszkań, a w przyszłym 500 mieszkań. Tymczasem we wcześniejszych wypowiedziach przedstawiciele spółki wskazywali na możliwość osiągnięcia 500 sprzedanych mieszkań już w 2013 r.

   - Chcielibyśmy osiągnąć ten wynik, ale wiele zależy od tego, czy uruchomimy sprzedaż naszej nowej inwestycji przy ul. Kołbuckiej w tym roku. Na pewno nie będziemy się z tym spieszyć tylko po to, by podkręcić sprzedaż. Ważniejsze jest bowiem dobre przygotowanie tej inwestycji - dodał Sławomir Horbaczewski.

   Inwestycja przy ul. Kołbuckiej ma być rozpoznawana w przychodach aż do 2021 roku. Sama inwestycja podzielona jest na etapy, łącznie ma powstać 2 tys. mieszkań. Dla porównania Marvipol w ciągu 18 lat istnienia sprzedał ok. 3 tys. mieszkań.

   Ponadto plany Marvipolu obejmują także inne inwestycje w stolicy, w tym wspólnie z PKP zabudowę komercyjną okolic Dworca Gdańskiego. Marvipol zamierza złożyć swoją ofertę 23 sierpnia.

   Ponadto Marvipol zamierza do 2016 r. podwoić sprzedaż aut Jaguar, Land Rover i Aston Martin, których jest wyłącznym importerem do Polski.

   - Wzrost sprzedaży do 2 tys. rocznie osiągniemy m.in. wprowadzając do sprzedaży auta z segmentu C, gdzie cena samochodu sięga 100-150 tys. zł. Jeśli wejdziemy w ten segment rynku, nasza sprzedaż wzrośnie - zapewnił Marcin Dąbrowski, dyrektor zarządzający segmentem motoryzacyjnym w grupie Marvipol, który uzyskał już akceptację właściciela na stanowisko członka zarządu Marvipolu.

   W 2012 r. przychody ze sprzedaży aut przyniosły Marvipolowi ok. 250 mln zł przy nieco 100 mln zł przychodów z działalności deweloperskiej. 

Więcej wiadomości o Marvipol Development S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst