sobota, 27 kwietnia 2024

Newsroom

PCC Rokita wydał 2,25 mln zł na przeprowadzenie programu emisji

msd, ems | 20 czerwca 2013
To mniej niż 2,37 proc. wartości oferty, z której spółka pozyskała 95 mln zł w czterech emisjach publicznych. Średnia stopa redukcji wyniosła 67,71 proc.

Przygotowanie i przeprowadzenie oferty kosztowało spółkę 1,83 mln zł, sporządzenie prospektu i usługi doradztwa – 0,08 mln zł, a koszty promocji 0,34 mln zł. Na każdą z 950 tys. wyemitowanych obligacji o wartości nominalnej 100 zł przypada więc ok. 2,37 zł (w komunikacie prasowym spółka podaje 2,36 zł).

Trudno jednoznacznie powiedzieć czy koszty związane z programem emisji Rokity są wysokie, ponieważ na rynku przeprowadza się na tyle mało emisji publicznych, że właściwie nie istnieje baza porównawcza. Orlen, który mógłby posłużyć za wskazówkę – mimo znacznie większej skali – opublikuje całkowite koszty dopiero po zakończeniu programu, który na razie zrealizował w 40 proc. Na tle znanych nam kosztów emisji prywatnych możemy powiedzieć, że koszt pozyskania finansowania przez PCC Rokita należał do umiarkowanych.

Biorąc pod uwagę popularność obligacji Rokity na rynku pierwotnym można zaryzykować stwierdzenie, że i przy niższych kosztach promocji jej publiczne emisje zakończyłyby się sukcesem. Nie zmieniłoby to jednak w istotny sposób kosztów całego programu, a i samej spółce raczej trudno zarzucić rozrzutność, ponieważ pozycjonowanie reklam dalekie było od przypadku (w większości reklamy trafiły do mediów biznesowych).

W obrocie znajdują się wszystkie cztery serie obligacji wyemitowane w ramach programu. Za papiery z kuponem na poziomie 8,3 proc. inwestorzy płacą 104,4 proc. O 0,41 pkt proc. niżej wyceniane są obligacje z 9-proc. kuponem. Kolejne serie z mniejszym oprocentowaniem  (odpowiednio 7,5 oraz 6,8 proc.) wyceniane są niżej, choć wciąż z zauważalną premią. Rentowności obligacji Rokity wynoszą od 5,71 do 6,52 proc. brutto.

Więcej wiadomości o PCC Rokita S.A.

Więcej wiadomości kategorii Emisje