Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie nie znając budżetu bezprecedensowej (jak na nasz rynek obligacji korporacyjnych) kampanii reklamowej. Zakładając jednak, że pochłonęła 2 mln zł (szacunek wydaje się być raczej ostrożny), to koszt zdobycia jednego zapisu mógł wynieść 3,2 tys. zł (lub więcej, jeśli kampania była droższa). Ponieważ nie wyznaczono dolnego limitu składanych zapisów, w skrajnych przypadkach koszt pozyskania inwestora detalicznego mógł być wyższy niż wartość złożonego przez niego zapisu!
Oczywiście dla efektów emisji istotne są nie ekstrema, ale średnia. Średnia wartość złożonego zapisu wyniosła 364 tys. zł i w tym sensie rachunek się zgadza. Ale średnia ta świadczy zarazem o tym, że emisję objęli głównie inwestorzy instytucjonalni. Orlen nie musiał emitować spotów reklamowych, żeby do nich dotrzeć. Jeśli ktoś potrzebuje dowodów niech będzie nim emisja obligacji, którą koncern przeprowadził przed rokiem. Bez większego rozgłosu pozyskał 1 mld złotych, a popyt przekroczył podaż trzykrotnie (źródło: wypowiedzi prasowe Jacka Krawca, prezesa PKN Orlen).
Skoro już jesteśmy przy tamtej emisji – Orlen oferował wówczas siedmioletnie papiery oprocentowane na 1,6 pkt proc. ponad WIBOR. Seria A emitowana w maju to papiery czteroletnie z marżą 1,5 pkt proc. Ponieważ cena (oprocentowanie) obligacji rośnie wraz z ich czasem do wykupu, można pokusić się o stwierdzenie (już je zresztą stawiałem), że Orlen za obligacje oferowane w publicznej emisji przepłacił. Warunki okazały się na tyle atrakcyjne, że emisja została wchłonięta przez instytucje właściwie w dwa dni. Z drugiej strony Orlen nie mógł zaproponować mniej, bo inaczej mógłby w ogóle nie skusić inwestorów detalicznych, którzy i tak kręcą nosem na niespełna 4,2 proc. oferowane w pierwszym okresie odsetkowym.
Jeśli tak opiszemy kontekst emisji, to trudno będzie ją uznać za sukces. Jej lwią część wykupili inwestorzy instytucjonalni, a koszt dotarcia do inwestora detalicznego okazał się bardzo wysoki. Licząc inaczej Orlen rezygnując z kampanii mógł im zaproponować marżę co najmniej na poziomie 1,75 pkt proc. (zakładając, że kampania kosztowała tylko 2 mln zł, a nie więcej). Warto zdawać sobie sprawę, że inaczej patrzymy na koszty kampanii reklamowej, gdy w grę wchodzi pozyskanie kapitału własnego lub sprzedaż dotychczasowych akcji, a inaczej, gdy chodzi o dług. Koszt kampanii można uznać za odpowiednik dodatkowej prowizji płaconej przy udzielaniu kredytu – im jest on wyższy, tym wyższy jest także rzeczywisty koszt kredytu (obligacji).
Natychmiastowe uruchomienie emisji nowej serii należy w tym kontekście odczytać bardziej jako próbę obniżenia kosztów dotarcia do klienta (skoro kampania i tak trwa) niż chęć odpowiedzi na wzmożony popyt.
Trudno jednoznacznie ocenić, czy zgromadzenie 618 inwestorów to sukces pełną gębą czy raczej sukces taki sobie. Gdyby wziąć pod uwagę tylko liczbę złożonych zapisów i gdyby dodatkowo zestawić tę emisję z innymi emisjami publicznymi z ostatnich tygodni (vide PCC Rokita, gdzie zapis złożyło 418 inwestorów mimo bez porównania skromniejszej, za to celniej zaadresowanej kampanii reklamowej), śmiało można byłoby mówić nawet o porażce koncepcji docierania z obligacjami „pod strzechy”. Przed takim stwierdzeniem powstrzymuje mnie czas zbierania zapisów – były to tylko trzy dni. Wyniki emisji obligacji serii B wraz z liczbą złożonych zapisów, będą zapewne zdecydowanie lepszym materiałem do analizy. (Nawiasem mówiąc, zapisy trwają pięć dni i na razie nie zostały skrócone – to dobry prognostyk dla frekwencji, choć też nie do końca. Z doświadczeń Obligacji.pl wynika bowiem, że o sukcesie emisji decydują pierwsze dwa-trzy dni zapisów, na które przypada 70-80 proc. zgłaszanych deklaracji).
Jeśli chodzi o pozostałe wydarzenia tygodnia na rynku obligacji korporacyjnych, to doczekaliśmy się kolejnego defaultu – obligacji nie spłaciła Vedia. Trust spóźnił się z zapłatą odsetek, ale ostatecznie je przekazał. Na rynku emisji prywatnych wykształca się właśnie nowa praktyka – w tym tygodniu dwaj emitenci poinformowali o szczegółach emisji prywatnych w formie raportu bieżącego. Granica między reklamą (emisji) a komunikowaniem o nich rynkowi, właśnie się zatarła. Chyba, że KNF narysuje ją na nowo.
INFORMACJE O PRZETWARZANIU TWOICH DANYCH OSOBOWYCH
Administratorem Twoich danych osobowych przekazywanych podczas rejestracji w serwisie Obligacje.pl, jest: Obligacje.pl sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59, 00-120 Warszawa, KRS nr 0000394325.
Możesz skontaktować się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej (bok@obligacje.pl) lub telefonicznie (022 110-03-67). Kontakt telefoniczny dostępny jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10:00 do 16:00.
Cele i podstawa przetwarzania Twoich danych osobowych
Twoje dane osobowe gromadzimy jednorazowo, wyłącznie gdy zakładasz konto i/lub dokonujesz zakupu Usług Płatnych w serwisie Obligacje.pl.
Twoje podstawowe dane osobowe
Gdy zakładasz konto w serwisie Obligacje.pl, gromadzimy jedynie te dane osobowe, które są niezbędne dla prawidłowego świadczenia przez nas usług i wykonania umowy, czyli:
Twoje dane, o których mowa powyżej, przetwarzamy wyłącznie po to, abyśmy mogli wywiązać się z zawartej z Tobą umowy o świadczenie usług, gdy korzystasz z serwisu Obligacje.pl.
Dane osobowe przetwarzane w celu dostarczania Ci informacji o wskazanych przez Ciebie emitentach oraz obligacjach
Jeżeli na swoim koncie wskażesz listę emitentów oraz obligacji, które chcesz obserwować będziemy na Twój adres e-mail przesyłać powiadomienia wraz z aktywnym linkiem dotyczące zmiany notowań wskazanych obligacji, ważnych dat z nimi związanych oraz nowych informacji w serwisie Obligacje.pl o wskazanym emitencie. Te dane przetwarzamy po to, abyśmy mogli wywiązać się z zawartej z Tobą umowy o świadczenie usług, gdy korzystasz z serwisu Obligacje.pl i decydujesz się na korzystanie z takich usług.
Jeśli będziesz chciał zrezygnować z otrzymywania powiadomień, w każdej chwili możesz anulować subskrypcję, wycofując odpowiednie zgody w panelu konfiguracyjnym Twojego konta. Jeśli wolisz, swoje żądanie możesz przesłać nam pocztą elektroniczną lub też zgłosić je telefonicznie.
Dane osobowe przetwarzane w celu dostarczania Ci informacji o aktualnych ofertach
Jeśli wyraziłeś na to zgodę, zaznaczając odpowiednie pole w formularzu rejestracyjnym lub panelu konfiguracyjnym Twojego konta, od czasu do czasu będziemy na Twój adres e-mail przesyłać informacje o aktualnych publicznych emisjach papierów wartościowych, a także informacje o nowościach w serwisie Obligacje.pl.
Także i taką zgodę możesz cofnąć w każdym czasie, korzystając z odpowiedniej opcji w panelu konfiguracji konta. Jeśli wolisz, swoje żądanie możesz przesłać nam pocztą elektroniczną lub też zgłosić je telefonicznie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonaliśmy na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
Wyrażenie przez Ciebie zgody na przetwarzanie danych osobowych w tym zakresie jest dobrowolne i nie stanowi warunku założenia konta w serwisie.
Jak długo przechowujemy Twoje dane osobowe?
Twoje dane przetwarzamy tylko tak długo, jak to niezbędne – co oznacza, że usuniemy je, gdy zlikwidujesz swoje konto w serwisie Obligacje.pl bądź w inny sposób rozwiążesz z nami umowę o dostęp do serwisu.
Kto ma dostęp do Twoich danych osobowych?
Do Twoich danych osobowych mamy dostęp wyłącznie my, w tym nasi upoważnieni pracownicy.
Dane te mogą być ponadto przetwarzanie przez naszych współpracowników, którzy świadczą usługi na naszą rzecz, w szczególności w zakresie obsługi księgowej, obsługi IT lub hostingu.
Jeżeli korzystasz z płatności elektronicznych lub kartą płatniczą, możemy udostępniać Twoje dane w zakresie niezbędnym do dokonania płatności firmom obsługującym płatności w serwisie.
Jeżeli wyraziłeś na to zgodę i korzystasz z konta bezpłatnego, niektóre Twoje dane możemy udostępniać naszym partnerom, którymi są współpracujące z nami domy i biura maklerskie, a także krajowe podmioty przeprowadzające prywatne emisje obligacji.
Twoje prawa
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przez serwis Obligacje.pl przysługują Ci różnorodne prawa, o których chcielibyśmy poinformować poniżej.
Wszelkie żądania związane z Twoimi prawami możesz zgłosić nam za pośrednictwem poczty elektronicznej (bok@obligacje.pl) lub poczty tradycyjnej (na adres wskazany powyżej).
Chcemy prawidłowo zabezpieczyć Twoje dane, dlatego też przed wykonaniem Twoich poleceń zastrzegamy sobie możliwość zadania Ci dodatkowych pytań, aby potwierdzić Twoją tożsamość.
Masz prawo dostępu do Twoich danych osobowych
Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych osobowych, a także prawo do uzyskania potwierdzenia, czy dane te są przetwarzane.
Ponadto w każdej chwili możesz zwrócić się do nas o następujące informacje:
Przysługuje Ci również prawo uzyskania kopii Twoich danych osobowych. Pierwszą taką kopię wydamy Ci bezpłatnie.
Masz prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
Dbamy o to, by Twoje dane były poprawne i kompletne. Jeśli mimo tego stwierdzisz, że tak nie jest – powiedz nam o tym. W każdym momencie przysługuje Ci prawo sprostowania lub uzupełnienia danych.
Masz prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
W pewnych przypadkach możesz żądać, by przetwarzanie Twoich danych osobowych zostało przez nas ograniczone wyłącznie do ich posiadania:
Masz prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
W pewnych przypadkach możesz żądać, by zgromadzone przez nas Twoje dane osobowe zostały usunięte. Prawo to przysługuje Ci, gdy:
Masz prawo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych
Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych. Sprzeciw ten będzie uzasadniony, jeśli jego podstawą będą przyczyny związane z Twoją szczególną sytuacją.
Możesz również wnieść sprzeciw, jeśli Twoje dane osobowe wykorzystywane były przez nas dla celów marketingu bezpośredniego.
Masz prawo przenosić Twoje dane osobowe
Masz prawo żądać, by Twoje dane osobowe podane przy rejestracji w serwisie zostały Ci przez nas wydane w ustrukturyzowanym, nadającym się do odczytu maszynowego i powszechnie używanym formacie.
Możesz przesłać te dane innemu administratorowi bez jakichkolwiek przeszkód z naszej strony.
Możesz również zwrócić się do nas o przekazanie Twoich danych wprost innemu administratorowi – wykonamy to, o ile tylko będzie to technicznie możliwe.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Dokładamy najwyższych starań, by zapewnić najpełniejszą ochronę Twoich danych osobowych zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.
Jeśli mimo to uznasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe niezgodnie z prawem, przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
W przypadku Polski organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Możesz jednak wnieść skargę również do organu nadzorczego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które jest miejscem Twego zwykłego pobytu, miejscem pracy lub miejscem popełnienia domniemanego naruszenia prawa.
Nie profilujemy
Twoje dane osobowe przetwarzamy w sposób zautomatyzowany. Nie stosujemy jednak profilowania.
Kontakt z nami
Jeśli jakiekolwiek informacje przedstawione powyżej wydają Ci się niejasne, chętnie udzielimy dodatkowych wyjaśnień. Wszelkie pytania związane z polityką prywatności prosimy kierować pocztą elektroniczną (bok@obligacje.pl) lub pocztą tradycyjną (na adres wskazany powyżej).