niedziela, 24 listopada 2024

Newsroom

Marka podtrzymuje prognozy na 2013 r.

ems | 14 sierpnia 2013
Choć po I półroczu Marka wykazała 2,8 mln zł straty netto, nadal sądzi, że zakończy rok zyskiem rzędu 0,5 mln zł, a w przyszłym roku powiększy go do 5 mln zł.

   Póki co poprawa wyniku widoczna jest głównie w obniżce kosztów oraz w zapowiedziach spółki. Jak dotąd jednak obniżka kosztów nie przełożyła się na dodatnią rentowność.

   W II kwartale przychody ze sprzedaży wyniosły 3,1 mln zł i były nie tylko niższe od tych sprzed roku (pod koniec ub.r. Marka zdecydowała się na zmianę strategii i bardziej konserwatywną politykę udzielania pożyczek, zatem spadek przychodów jest zrozumiały w takim porównaniu), ale także wobec I kwartału, gdy wyniosły one 3,5 mln zł. Ten spadek Marka tłumaczy oczekiwaniem na wyższe profity z rozpoczęcia współpracy z pośrednikiem, który jednak pierwszą umowę pożyczki przesłał 23 lipca (a nie - jak oczekiwano - jeszcze w II kwartale). 

   Koszty operacyjne rzeczywiście spadły (z 3,3 do 2,7 mln zł) w porównaniu r/r oraz - nieznacznie - w porównaniu do I kwartału (2,8 mln zł). W efekcie Marka wypracowała zysk ze sprzedaży na poziomie 0,4 mln zł. Jednak za sprawą aktualizacji wartości aktywów, Marka zanotowała stratę operacyjną w wysokości 0,59 mln zł (0,24 mln zł w I kw.) wobec 1,2 mln zł zysku przed rokiem. Obciążenie wyniku operacyjnego kosztami finansowymi dopełniło obrazu - strata netto w II kwartale wyniosła 1,7 mln zł (1,2 mln zł w I kw.).

   Mimo słabych wyników zarząd Marki nie traci rezonu i uważa, że sytuacja firmy wkrótce się poprawi dzięki podjętym działaniom restrukturyzacyjnym (których koszty obciążyły wyniki I półrocza). W szczególności przekonanie o możliwości wzrostu biznesu widać po podtrzymaniu prognozy przychodów, które mają wynieść 22,4 mln zł w całym 2013 r., podczas gdy po I półroczu jest to 6,6 mln zł. Przychody drugiego półrocza musiałyby wzrosnąć ponad dwukrotnie (2,4), aby prognoza została wypełniona. Natomiast osiągnięcie takiej skali działania faktycznie może doprowadzić Markę do osiągnięcia rentowności.

   Jeśli chodzi o bilans, nie ma powodu długo się nad nim rozwodzić, ponieważ najważniejsze dla spółki wydarzyło się po dacie jego sporządzenia - w lipcu Marka pozyskała 12,8 mln zł z emisji obligacji serii B uzyskując środki na przedterminowy wykup papierów serii A (14,1 mln zł) na żądanie posiadaczy obligacji. Również wyniki II kwartał upoważniają posiadaczy obligacji do wezwania spółki do przedterminowego wykupu papierów, na co - jak wynika z komentarza zarządu do wyników - jest ona przygotowana.

   Emisja obligacji sporo zmienia w płynności finansowej (uległa ona zdecydowanej poprawie), ale szczegółowy wpływ poznamy po publikacji raportu za III kwartał. Za sprawą strat, które skurczyły kapitał własny poziom zlewarowania Marki wzrósł (na 8,8 mln zł kapitału własnego przypadło 25,7 mln zł zobowiązań, z czego 22,6 mln zł to zobowiazania krótkoterminowe) i to się raczej na koniec września nie zmieni znacząco.

   Notowana na Catalyst seria A wyceniana jest nieznacznie poniżej nominału od czasu zamknięcia emisji serii B i zapowiedzi przeznaczenia pozyskanych środków na skup serii A z rynku wtórnego.

Więcej wiadomości o Marka S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst