piątek, 17 maja 2024

Newsroom

Admiral Boats miał 2,4 mln zł straty operacyjnej w I kwartale

ems | 21 maja 2014
Ze względu na sezonowy charakter działalności, strata Admiral Boats w I kwartale notowana jest cyklicznie. Ale jest ona wyższa niż przed rokiem.

Rok wcześniej było to 1,2 mln zł. W komentarzu spółka podała, że wyższa strata (mimo 2-proc. wzrostu przychodów) jest efektem wciąż ponoszonych kosztów na modernizację przejętej w ub.r. Stoczni Tczew, zaś „solidne efekty tej inwestycji” powinny być widoczne w ciągu kilku kwartałów.

Już w II kwartale wyniki mają ulec poprawie, ponieważ łagodna zima skłoniła klientów spółki ze Skandynawii i północnej Europy, do przyspieszenia zamówień na łodzie, których Admiral Boats jest producentem.

Jednak warto też odnotować, że wzrost straty operacyjnej (i netto), spowodował też pogorszenie części wskaźników zadłużenia. Np. zadłużenie netto do zysku operacyjnego wzrosło do niepokojącego poziomu 7,3. W przypadku Admiral Boats istotną rolę odrywa amortyzacja dokonanych wcześniej inwestycji, biorąc ją pod uwagę relacja zadłużenia finansowego netto do EBITDA wynosi 4,68, co można uznać za wartość mniej ryzykowną. Ale na koniec roku było to 3,82.

Z kolei wskaźnik zadłużenia netto (zadłużenie finansowe netto vs kapitał własny) spadł do 0,93 z 1,45 przed rokiem, za sprawą wzrostu kapitału własnego po przejęciu stoczni w Tczewie. Warto jednak odnotować, że wartość zobowiązań finansowych wzrosła o prawie 40 proc. r/r (z 21,85 do 30,6 mln zł) i o 6,8 proc. w porównaniu do stanu z końca grudnia. A wzrost kosztów zadłużenia odsetkowego musi być kompensowany przez wyższe zyski.

Na koniec marca Admiral Boats miały 43,6 mln zł aktywów obrotowych (i 45,8 mln zł aktywów trwałych), w tym 11,5 mln zł stanowiły zapasy, a 29,3 mln zł należności krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług (wzrost o 123,8 proc., który potwierdza wzrost wartości otrzymanych zamówień) przy 26,1 mln zł krótkoterminowych zobowiązań (w tym 12,6 mln zł to zobowiązania finansowe). Wskaźnik szybkiej płynności wyniósł 1,15 zaświadczając, że spółka nie ma problemów z płynnością finansową.

Na Catalyst znajduje się sześć serii obligacji Admiral Boats o łącznej wartości 21,06 mln zł, z czego termin wykupu dwóch z nich przypada w tym roku – 3,08 mln zł w czerwcu i 3,03 mln zł w lipcu. Za pięć emisji spółka płaci od 6,5 do 7,2 pkt proc. ponad WIBOR, zaś kupon szóstej ustalony jest na stałe 9,5 proc. Obligacje z tegorocznymi terminami spłaty wyceniane są w okolicach nominału, natomiast pozostałe papiery wyceniane są na 100,4 proc. i więcej.

Więcej wiadomości o Admiral Boats S.A. w upadłości

Więcej wiadomości kategorii Catalyst