czwartek, 28 listopada 2024

Newsroom

Płynność grupy OT Logistics pod kontrolą

msd | 24 sierpnia 2015
Niemal systematyczne utrzymywanie na rachunkach około 70 mln zł środków pieniężnych gwarantuje grupie solidną płynność natychmiastową, a obligatariuszom daje pewien spokój.

Pierwsze półrocze działająca w branży TSL (transport-spedycja-logistyka) grupa zakończyła z 68,9 mln zł gotówki na kontach. Przy 168,7 mln zł można więc było mówić o komfortowej płynności natychmiastowej (0,41x), która od grudnia utrzymuje się powyżej 0,4x.

Zauważalnie gorzej wypada płynność bieżąca, która wynosi odpowiednio 1,26x. Na pewno mogłaby być wyższa, za to płynność szybka z powodu specyfiki działalności i związanego z tym niskiego stanu zapasów (3,6 mln zł na 213,2 mln zł majątku obrotowego) wygląda o wiele lepiej, wynosi bowiem 1,22x. Warto przypomnieć, że tuż przed listopadowym refinansowaniem obligacji płynność bieżąca grupy znajdowała się na poziomie 0,77x. Tym razem terminy wykupu papierów dłużnych nie rujnują krótkoterminowej części bilansu (największy wykup na 100 mln zł wypada w listopadzie 2018 r.), a największe zadłużenie finansowe do spłaty w ciągu 12 miesięcy to kredyty w rachunku bieżącym (22,4 mln zł), które – co do zasady – najłatwiej prolongować lub refinansować.

Całkowite zobowiązania grupy OTL na koniec czerwca wynosiły 421,5 mln zł, co podobnie, jak w poprzednim kwartale, stanowiło 0,61x aktywów. Przynajmniej od początku 2014 r. wskaźnik ogólnego zadłużenia znajduje się około 0,6x (0,59x-0,62x), podczas gdy limit ustalony w warunkach emisji obligacji sięga 0,75x.

Istotnych zmian nie wykazuje także poziom zadłużenia finansowego netto (170,8 mln zł), które stanowiło w czerwcu 0,64x kapitału własnego (0,61x w marcu) oraz 1,99x 12-miesięcznego EBITDA (1,87x w marcu, ale i 2,07x w grudniu). W przypadku tego drugiego wskaźnika kowenanty w warunkach emisji obligacji zabraniają wzrostu ponad 4,0x, co daje grupie szeroki margines, przy którym uplasowana w sierpniu emisja publiczna na 10 mln zł właściwie traci na znaczeniu. Ważne w tym kontekście wydają się rozważania spółki o możliwym dalszym finansowaniu działalności wśród inwestorów detalicznych.

Bez wysokiego cash-flow operacyjnego kolejne sprawozdania OTL mogą być znacznie uboższe o gotówkę, bo w lipcu przeznaczono 61,2 mln zł na zakup akcji spółki zarządzającej portem w Chorwacji. Póki co, po sześciu miesiącach przepływy operacyjne grupy to 22,1 mln zł. Środki te z naddatkiem zostały wykorzystane na działalność inwestycyjną (3 mln zł ujemnych przepływów) oraz spłatę zobowiązań i wypłatę dywidendy (przepływy finansowe to -24 mln zł) .

Skonsolidowane przychody OTL po spadku o 5,9 proc. r/r wyniosły w I półroczu 370,4 mln zł. Lecz na poziomie wyniku brutto ze sprzedaży odnotowano poprawę o 16,2 proc. do 50 mln zł, co zostało przejedzone przez wyższe koszty ogólnego zarządu saldo pozostałych kosztów operacyjnych (przed rokiem nadwyżka przychodów). Zysk operacyjny wyniósł więc 13,7 mln zł (spadek o 1,7 proc.) i stanowił 2,34x kosztów odsetkowych netto. W ujęciu 12-miesięcznym wskaźnik ten wyniósł jednak znacznie wyższe 4,17x (wobec 4,57x w marcu).

Ostatecznie skonsolidowany zysk netto, po spadku o 9,1 proc. r/r, wyniósł 5,8 mln zł i był niższy niż na zakończeniu I kwartału, ponieważ w samym II kwartale grupa odnotowała 0,25 mln zł straty netto (wobec 4,9 mln zł zysku rok wcześniej).

W obrocie na Catalyst znajdują się dwie serie obligacji OT Logistics w złotych oraz jedna w euro. Serie złotowe z terminami spłaty w lutym 2017 r. i listopadzie 2018 r., licząc po ofertach sprzedaży, notowane są z rentownościami wynoszącymi odpowiednio 5,44 proc. i 4,85 proc. brutto. Dla porównania, uplasowana w sierpniu trzyletnia emisja publiczna oprocentowana jest na stałe 5,4 proc.

Emisją w euro (stałe 6,5 proc. z wykupem w lutym 2017 r.) inwestorzy nie handlują.

Więcej wiadomości o OT Logistics S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst