niedziela, 22 lipca 2018

Newsroom

Wakacje nie są takie złe dla emitentów obligacji

Emil Szweda dla Gazety Giełdy i Inwestorów "Parkiet" | 04 sierpnia 2017
Choć przyjęło się uważać, że okres wakacyjny nie sprzyja plasowaniu publicznych emisji kierowanych do inwestorów indywidualnych, to w istocie brak dowodów na to, że przeprowadzane w tym czasie emisje się nie udają.

Tekst ukazał się w Gazecie Giełdy i Inwestorów „Parkiet” 24 lipca. Opublikowano za zgodą redakcji. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Spośród trzynastu emisji publicznych przeprowadzanych od 2012 r. na podstawie prospektów lub memorandów, ale przez firmy notowane na giełdzie, tylko trzy nie zakończyły się redukcją zapisów, ale miało to miejsce w latach 2012-13. Jedną z nich była jednak publiczna emisja Ganta z 2012 r., a dwukrotnie rzecz dotyczyła papierów Getin Noble Banku. Nie chodziło jednak o postrzeganie banku przez inwestorów, lecz o rozmiar emisji. W sierpniu 2012 r. bank przeprowadził, monstrualną z dzisiejszej perspektywy, emisję wartą 200 mln zł (pozyskał 172 mln zł), a w lipcu kolejnego roku celował w 170 mln zł (uplasował prawie 150 mln zł). Trudno uznać wynik tych emisji za klapę, zwłaszcza, że w innych miesiącach wakacyjnych zdarzało się bankowi podnosić wartość ofert już w trakcie zbierania zapisów.

Intuicyjnie może wydawać się, że to pierwsza połowa lipca jest najlepszą częścią wakacji do plasowania emisji. W pierwszych dniach lipca ub.r. finiszowała podwójna emisja Ghelamco (80 mln zł), w 2014 r. drugą z kolei emisję plasowało Echo (25 mln zł), w 2012 r. 100 mln zł pozyskał Capital Park (choć była to emisja publiczna przeprowadzana na starych zasadach, gdzie wartość pojedynczego zapisu nie mogła być niższa od 220 tys. zł).

W rzeczywistości jednak w lipcowych emisjach emitenci pozyskali nieco mniej środków (325 mln zł), niż w sierpniowych (343 mln zł), chyba, że do tych pierwszych zaliczymy wspomnianą już emisję Capital Parku.

Być może więc skierowanie publicznej emisji obligacji do indywidualnych inwestorów w czasie wakacji nie jest wcale złym pomysłem. Liczba ofert jest zwykle niższa w tym czasie, a dotychczasowe doświadczenia wskazują, że wakacyjne emisje udają się równie dobrze, co w innych miesiącach.

Więcej wiadomości kategorii Komentarze

  • Podsumowanie tygodnia: „Kupię obligacje GetBack za 50 proc.”

    20 lipca 2018
    Zaproponowane przez ZBP rozwiązania, których celem byłoby wyeliminowanie nieprawidłowości w oferowaniu obligacji korporacyjnych wydają się lepsze, niż te wdrażane przez KNF. Nie rozwiązują jednak wszystkich problemów.
    czytaj więcej
  • Raport miesięczny DM NWAI (czerwiec 2018)

    19 lipca 2018
    Czerwcowe obroty na rynku Catalyst ukształtowały się na zdecydowanie wyższym poziomie niż w poprzednich miesiącach i wyniosły 227,2 mln zł. Taka wartość obrotów oznaczała 53-proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a także była o 8,6 proc. powyżej średniej za ostatnie 12 miesięcy.
    czytaj więcej
  • Podsumowanie tygodnia: Emisje sprzedają się i w wakacje

    04 sierpnia 2017
    Zapisy na obligacje PCC Rokita i Getin Noble Banku zostały zredukowane, a na GetBack skrócone, mimo że emisje przeprowadzono w środku sezonu wakacyjnego.
    czytaj więcej
  • Wenezuela na krawędzi

    03 sierpnia 2017
    Praktycznie fikcyjne wybory spowodowały, że państwo znalazło się w chaosie. Załamanie cen ropy naftowej od 2014 r. uderzyło w gospodarkę, która już wcześniej była słaba. Bank Centralny Wenezueli polega na dostępie do rynków USD, aby obsłużyć zadłużenie. Tymczasem USA grożą sankcjami.
    czytaj więcej

Emisje