Obligacje.pl: - Spółka pozycjonuje się segmencie premium rynku odszkodowawczego. Czy to oznacza, że przyjmowane spawy są wyższe kwotowo, ale i trudniejsze w prowadzeniu?
Krzysztof Górka, wiceprezes Auxilia S.A.: - Tak, przyjmowane przez Auxilię sprawy są co do zasady wyższe kwotowo niż średnia wartość odszkodowań obsługiwanych przez konkurencyjne firmy. Auxilia działa w segmencie premium dostarczając najwyższej jakości obsługę prawną procesu odszkodowawczego i pomoc finansową w najbardziej rentownym segmencie rynku. Połączenie kompetencji sprzedażowych profesjonalnych doradców oraz wiedzy prawniczej zespołu spółki zależnej, tj. Kancelarii Lexbridge sprawia, iż Auxilia zajmuje mocną pozycję w segmencie szkód osobowych, cechujących się wysoką rentownością i jednostkową wartością sprawy.
- Jak wygląda proces pozyskania sprawy i ile czasu mija do momentu wypłaty odszkodowania?
- Nasi wykwalifikowani doradcy działający w sześciu makroregionach poprzez oddziały istniejące w każdym z nich (Wrocław, Zielona Góra, Konin, Opole, Łomża, Mielec) docierają do poszkodowanych, zapewniając im dostęp do specjalistycznych usług prawnych i dokładając wszelkich starań w celu dochodzenia odszkodowań sprawnie i w najwyższej możliwej wysokości. Nasi doradcy sięgają zarówno po sprawy nowe jak i odnoszące się do zdarzeń sprzed kilkunastu lat. Ponad 2/3 spraw, które obsługujemy to sprawy „nowe”, czyli takie, w których nie było wcześniej w ogóle wypłat z ubezpieczenia dla klienta lub wypłaty nie przekraczają 5 proc. szacowanej wartości sprawy, co pokazuje jak niewykorzystany jest potencjał rynku.
Auxilia poza obsługą prawną zapewnia klientowi wsparcie w postaci wyłożenia lub poniesienia kosztów prowadzenia sprawy karnej, wyłożenia lub poniesienia kosztów sądowych, udzielania zaliczek do kwoty 15 tys. zł na poczet przyszłego odszkodowania lub poniesienia kosztów związanych z leczeniem i/lub rehabilitacją klienta. Czas prowadzenia sprawy na etapie przedsądowym tj. w toku polubownych negocjacji z ubezpieczycielem) trwa do dziewięciu miesięcy, przy czym najczęściej już po dwóch miesiącach od podpisania umowy z klientem dochodzi do pierwszej zasadniczej wypłaty.
Model biznesowy Auxilii zakłada, że postępowanie przedsądowe prowadzone jest w celu uzyskania wyższych kwot oraz przygotowania dokumentacji niezbędnej do wszczęcia postępowania sądowego. Etap sądowy trwa od pół roku do nawet pięciu lat i zależy od stopnia skomplikowania sprawy, ilości powodów, powołanych dowodów oraz rejonu apelacji. Średni czas postępowania sądowego to okres około dwóch lat.
- Czy w trakcie tak długiego okresu prowadzenia pojedynczej sprawy odszkodowawczej Spółka otrzymuje jakieś przychody, czy na ich pojawienie musi czekać dopiero do zamknięcia sprawy sądowej? Co w razie wyroku niekorzystnego dla klienta?
- Auxilia generuje przychody ze sprzedaży na każdym etapie prowadzenia spraw odszkodowawczych. Są to przychody przedsądowe oraz sądowe (po I i II instancji), realizowane proporcjonalnie do otrzymywanych wpływów od towarzystw ubezpieczeniowych. W przypadku wydania niekorzystnego dla klienta wyroku I instancji prowadząca sprawę kancelaria, co do zasady składa apelację poddając wyrok weryfikacji sądu wyższej instancji. Po wygraniu sprawy z uzyskanego odszkodowania na rzecz klienta pobierane jest honorarium określone jako procentowa część uzyskanej kwoty, zgodnie z zawartą z klientem umową. Co istotne, wpływy z tytułu uzyskanych odszkodowań wpływają na rachunki bankowe Auxilii, następnie podlegają rozliczeniu (realizacja wynagrodzenia spółki - powstanie przychodu), po czym są przekazywane poszkodowanemu klientowi. Taki model rozliczeń zapewnia pełną ściągalność należności od klientów i eliminuje ewentualne problemy z ich spływem.
- Z pewnością każda sprawa wygląda inaczej i nie jest możliwe dokładne przewidzenie terminu jej zamknięcia. Jak wobec tego spółka jest w stanie planować przychody, czy zarządzać płynnością?
- Auxilia posiada autorski model wyceny spraw, który zapewnia bardzo wysoką, sięgającą 90 proc. skuteczność w oszacowaniu wartości portfela spraw sądowych - obecna wartość portfela spraw w toku to ok. 66,4 mln zł. Dodatkowo spółka wdrożyła unikalny model sprzedaży będący implementacją systemów sprzedaży sektora ubezpieczeniowego na potrzeby rynku odszkodowawczego.
Spółka jest na fali wzrostowej, co widać dzięki rosnącemu portfelowi odszkodowań pozyskiwanych do obsługi. Pozyskany portfel spraw odszkodowawczych od stycznia do maja wyniósł 22,1 mln zł, co oznacza wzrost o 34,1 proc. r/r wobec analogicznego okresu poprzedniego roku. W całym roku 2015 zakontraktowany został portfel spraw na poziomie 39,4 mln zł.
- Wartość aktywów Auxilii opiera się przede wszystkim na szacunkach przyszłych wpływów z odszkodowań. Jaka jest pewność otrzymania tych środków w pełni?
- Patrząc na bilans spółki, widać wyraźnie, że największa pozycję aktywów stanowią należności długoterminowe (19,86 mln zł na dzień 31 marca br.). Są to przyszłe wierzytelności spółki z tytułu zawartych umów z klientami, kalkulowane jako wartość wynagrodzenia Auxilii od przewidywanego do uzyskania odszkodowania dla klienta. Biorąc pod uwagę fakt, iż autorski model wyceny przyjmowanych do obsługi spraw klientów historycznie osiągał powyżej 90 proc. skuteczności w prognozowaniu wysokości odszkodowań na zakontraktowanym portfelu, a także mając na uwadze zasoby kompetencji wewnętrznych grupy kapitałowej Auxilia S.A. (wyceny spraw są dokonywane przez dedykowanych analityków o wykształceniu prawniczym), zakładamy że sprawdzalność naszych projekcji dotyczących przyszłych przychodów jest adekwatna do dokładności wyceny portfela spraw. Mówimy zatem o historycznej sprawdzalności sięgającej 90 proc.
- Układ bilansu Auxilii wygląda nietypowo, bo przyjęte sprawy oprócz długoterminowych należności stanowią równocześnie przychody przyszłych okresów wśród zobowiązań na podstawie państwa wyceny. Jak obligatariusze powinni patrzeć na bilans grupy, żeby możliwie najlepiej ocenić jej zadłużenie i płynność?
- W bilansie Auxilii, zgodnie z ustawą o rachunkowości pojawiają się w pasywach rozliczenia międzyokresowe w kwocie adekwatnej do wartości wykazywanych wierzytelności z zakontraktowanego portfela spraw. Nie jest to zadłużenie spółki. Jest to jedynie księgowa prezentacja przyszłych przychodów w bilansie, które to przyszłe przychody w czasie konwertują na faktyczne przychody netto ze sprzedaży i są wykazywane w rachunku zysków i strat.
Jeżeli chodzi o realne zadłużenie odsetkowe, spółka na moment podjęcia uchwały emisyjnej obligacji serii A posiadała dwie aktywne linie kredytowe w rachunkach bieżących na łączną kwotę 1 216 996 zł, które nie były w ogóle wykorzystane, a łączna wartość środków na rachunkach bankowych do dyspozycji wynosiła powyżej 1,8 mln zł. Tym samym zadłużenia odsetkowe nie występowało.
Ponadto spółka korzystała z leasingów operacyjnych samochodów - łącznie 15 pojazdów, wykorzystywanych do prowadzenia aktywnej sprzedaży usług Spółki.
- Wartość portfela spraw sądowych, należności długoterminowe oraz wycena zabezpieczenia istotnie się od siebie różnią. Czy moglibyśmy przybliżyć czytelnikom powody tych różnic?
- Wartość portfela spraw sądowych (o wartości pow. 66 mln zł na koniec kwietnia br.) jest to łączna wartość przewidywanych do uzyskania odszkodowań na rzecz klientów, wyceniona przez analityków w ramach Grupy Kapitałowej Auxilia S.A.
Należności długoterminowe to łączna wartość przyszłych przychodów spółki. Jest ona ustalana jako suma wyrażonych procentowo wartości wynagrodzeń Auxilii od przewidywanych kwot odszkodowań. Wartość ww. należności długoterminowych determinują zatem: wysokość wynagrodzeń na umowach z klientami oraz szacowana wartość możliwych do uzyskania odszkodowań. W porównaniu do wartości portfela spraw mówimy tutaj zatem tylko o tej części ww. portfela, która stanowi wynagrodzenie Auxilii, vide jej przyszłe przychody.
Wycena zabezpieczenia jest to zdyskontowana o koszt kapitału w czasie wartość przyszłych przychodów z portfela spraw sądowych, ustalona w odniesieniu do stanu ww. portfela na dzień 30 kwietnia br. Wartość zabezpieczenia jest zatem niższa niż łączna wartość przyszłych przychodów opisanych powyżej, ponieważ obejmuje tylko etap sądowy i jest zdyskontowana o koszt kapitału w czasie, zgodnie z przyjętą metodologią dochodową wyceny.
- Na koniec grudnia Auxilia posiadała więcej środków pieniężnych niż zobowiązań odsetkowych. Jaki docelowo, po zamknięciu emisji, poziom skonsolidowanego zadłużenia chcą państwo utrzymywać?
- Naszym celem jest utrzymywanie dodatniego salda środków pieniężnych na poziomie skonsolidowanym, z założeniem, iż dzięki pozyskanym z emisji środkom wzmożona aktywność sprzedażowa wygeneruje zwrot na tak zainwestowanym kapitale obrotowym w ciągu najbliższych dwóch lat w postaci spływów z nowo pozyskanych spraw odszkodowawczych i z nawiązką obsłuży zobowiązanie z tytułu trwającej oferty obligacji.
- Audytor badający skonsolidowane sprawozdanie za 2015 r. zwrócił uwagę, że część wyniku wygenerowano na rozwiązaniu rezerwy w jednostce zależnej, po przejęciu nad nią kontroli. Czy rozwiązanie rezerwy na 0,7 mln zł było zasadne i z czego ono wynikało?
- Rozwiązanie rezerwy wiązało się z ze zmianą decyzji dotyczącej kierunków rozwoju spółki zależnej Lexbridge i zostało opisane w Dokumencie Informacyjnym Spółki z dnia 10 grudnia 2015 r. w punkcie 5.2.5. Z punktu widzenia realizowanej przez Grupę Kapitałową Auxilia S.A. strategii, rozwiązanie rezerwy należny uznać za zasadne - spółka zależna realizuje w zdecydowanej większości usługi na rzecz spółki matki, tj. Auxilia S.A.
- Dziękuję za udzielone odpowiedzi.
INFORMACJE O PRZETWARZANIU TWOICH DANYCH OSOBOWYCH
Administratorem Twoich danych osobowych przekazywanych podczas rejestracji w serwisie Obligacje.pl, jest: Obligacje.pl sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59, 00-120 Warszawa, KRS nr 0000394325.
Możesz skontaktować się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej (bok@obligacje.pl) lub telefonicznie (022 110-03-67). Kontakt telefoniczny dostępny jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10:00 do 16:00.
Cele i podstawa przetwarzania Twoich danych osobowych
Twoje dane osobowe gromadzimy jednorazowo, wyłącznie gdy zakładasz konto i/lub dokonujesz zakupu Usług Płatnych w serwisie Obligacje.pl.
Twoje podstawowe dane osobowe
Gdy zakładasz konto w serwisie Obligacje.pl, gromadzimy jedynie te dane osobowe, które są niezbędne dla prawidłowego świadczenia przez nas usług i wykonania umowy, czyli:
Twoje dane, o których mowa powyżej, przetwarzamy wyłącznie po to, abyśmy mogli wywiązać się z zawartej z Tobą umowy o świadczenie usług, gdy korzystasz z serwisu Obligacje.pl.
Dane osobowe przetwarzane w celu dostarczania Ci informacji o wskazanych przez Ciebie emitentach oraz obligacjach
Jeżeli na swoim koncie wskażesz listę emitentów oraz obligacji, które chcesz obserwować będziemy na Twój adres e-mail przesyłać powiadomienia wraz z aktywnym linkiem dotyczące zmiany notowań wskazanych obligacji, ważnych dat z nimi związanych oraz nowych informacji w serwisie Obligacje.pl o wskazanym emitencie. Te dane przetwarzamy po to, abyśmy mogli wywiązać się z zawartej z Tobą umowy o świadczenie usług, gdy korzystasz z serwisu Obligacje.pl i decydujesz się na korzystanie z takich usług.
Jeśli będziesz chciał zrezygnować z otrzymywania powiadomień, w każdej chwili możesz anulować subskrypcję, wycofując odpowiednie zgody w panelu konfiguracyjnym Twojego konta. Jeśli wolisz, swoje żądanie możesz przesłać nam pocztą elektroniczną lub też zgłosić je telefonicznie.
Dane osobowe przetwarzane w celu dostarczania Ci informacji o aktualnych ofertach
Jeśli wyraziłeś na to zgodę, zaznaczając odpowiednie pole w formularzu rejestracyjnym lub panelu konfiguracyjnym Twojego konta, od czasu do czasu będziemy na Twój adres e-mail przesyłać informacje o aktualnych publicznych emisjach papierów wartościowych, a także informacje o nowościach w serwisie Obligacje.pl.
Także i taką zgodę możesz cofnąć w każdym czasie, korzystając z odpowiedniej opcji w panelu konfiguracji konta. Jeśli wolisz, swoje żądanie możesz przesłać nam pocztą elektroniczną lub też zgłosić je telefonicznie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonaliśmy na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
Wyrażenie przez Ciebie zgody na przetwarzanie danych osobowych w tym zakresie jest dobrowolne i nie stanowi warunku założenia konta w serwisie.
Jak długo przechowujemy Twoje dane osobowe?
Twoje dane przetwarzamy tylko tak długo, jak to niezbędne – co oznacza, że usuniemy je, gdy zlikwidujesz swoje konto w serwisie Obligacje.pl bądź w inny sposób rozwiążesz z nami umowę o dostęp do serwisu.
Kto ma dostęp do Twoich danych osobowych?
Do Twoich danych osobowych mamy dostęp wyłącznie my, w tym nasi upoważnieni pracownicy.
Dane te mogą być ponadto przetwarzanie przez naszych współpracowników, którzy świadczą usługi na naszą rzecz, w szczególności w zakresie obsługi księgowej, obsługi IT lub hostingu.
Jeżeli korzystasz z płatności elektronicznych lub kartą płatniczą, możemy udostępniać Twoje dane w zakresie niezbędnym do dokonania płatności firmom obsługującym płatności w serwisie.
Jeżeli wyraziłeś na to zgodę i korzystasz z konta bezpłatnego, niektóre Twoje dane możemy udostępniać naszym partnerom, którymi są współpracujące z nami domy i biura maklerskie, a także krajowe podmioty przeprowadzające prywatne emisje obligacji.
Twoje prawa
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przez serwis Obligacje.pl przysługują Ci różnorodne prawa, o których chcielibyśmy poinformować poniżej.
Wszelkie żądania związane z Twoimi prawami możesz zgłosić nam za pośrednictwem poczty elektronicznej (bok@obligacje.pl) lub poczty tradycyjnej (na adres wskazany powyżej).
Chcemy prawidłowo zabezpieczyć Twoje dane, dlatego też przed wykonaniem Twoich poleceń zastrzegamy sobie możliwość zadania Ci dodatkowych pytań, aby potwierdzić Twoją tożsamość.
Masz prawo dostępu do Twoich danych osobowych
Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych osobowych, a także prawo do uzyskania potwierdzenia, czy dane te są przetwarzane.
Ponadto w każdej chwili możesz zwrócić się do nas o następujące informacje:
Przysługuje Ci również prawo uzyskania kopii Twoich danych osobowych. Pierwszą taką kopię wydamy Ci bezpłatnie.
Masz prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
Dbamy o to, by Twoje dane były poprawne i kompletne. Jeśli mimo tego stwierdzisz, że tak nie jest – powiedz nam o tym. W każdym momencie przysługuje Ci prawo sprostowania lub uzupełnienia danych.
Masz prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
W pewnych przypadkach możesz żądać, by przetwarzanie Twoich danych osobowych zostało przez nas ograniczone wyłącznie do ich posiadania:
Masz prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
W pewnych przypadkach możesz żądać, by zgromadzone przez nas Twoje dane osobowe zostały usunięte. Prawo to przysługuje Ci, gdy:
Masz prawo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych
Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych. Sprzeciw ten będzie uzasadniony, jeśli jego podstawą będą przyczyny związane z Twoją szczególną sytuacją.
Możesz również wnieść sprzeciw, jeśli Twoje dane osobowe wykorzystywane były przez nas dla celów marketingu bezpośredniego.
Masz prawo przenosić Twoje dane osobowe
Masz prawo żądać, by Twoje dane osobowe podane przy rejestracji w serwisie zostały Ci przez nas wydane w ustrukturyzowanym, nadającym się do odczytu maszynowego i powszechnie używanym formacie.
Możesz przesłać te dane innemu administratorowi bez jakichkolwiek przeszkód z naszej strony.
Możesz również zwrócić się do nas o przekazanie Twoich danych wprost innemu administratorowi – wykonamy to, o ile tylko będzie to technicznie możliwe.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Dokładamy najwyższych starań, by zapewnić najpełniejszą ochronę Twoich danych osobowych zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.
Jeśli mimo to uznasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe niezgodnie z prawem, przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
W przypadku Polski organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Możesz jednak wnieść skargę również do organu nadzorczego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które jest miejscem Twego zwykłego pobytu, miejscem pracy lub miejscem popełnienia domniemanego naruszenia prawa.
Nie profilujemy
Twoje dane osobowe przetwarzamy w sposób zautomatyzowany. Nie stosujemy jednak profilowania.
Kontakt z nami
Jeśli jakiekolwiek informacje przedstawione powyżej wydają Ci się niejasne, chętnie udzielimy dodatkowych wyjaśnień. Wszelkie pytania związane z polityką prywatności prosimy kierować pocztą elektroniczną (bok@obligacje.pl) lub pocztą tradycyjną (na adres wskazany powyżej).