czwartek, 25 kwietnia 2024

Newsroom

OT Logistics z planem naprawczym; prezes zrezygnował

msd | 20 grudnia 2018
Rada nadzorcza spółki zatwierdziła przedstawiony przez zarząd plan naprawczy. Jednocześnie właściciele wartych 100 mln zł obligacji serii D wyrazili zgodę na przesunięcie terminu zamknięcia emisji refinansującej, a dotychczasowy prezes złożył rezygnację.

Celem zatwierdzonego planu ma być przede wszystkim zwiększenie wyniku EBITDA oraz poprawa płynności finansowej grupy OT Logistics. Plan naprawczy, jak podano, obejmuje inicjatywy możliwe do wdrożenia w okresie krótko- i średnioterminowym (tj. 1-2 lata). Ich lista miała zostać opracowana na poziomie całej grupy, jak i poszczególnych spółek zależnych.

Do głównych działań centralnych należy poprawa funkcjonowania działalności poprzez zmiany funkcjonalne w strukturze zarządzania grupą, a także uproszczenie i skonsolidowanie spółek zależnych w celu optymalizacji kosztowej działalności podstawowej i wspomagającej, zmniejszenie nakładów inwestycyjnych, kosztów zakupów usług zewnętrznych oraz wzmocnienie zasobów ludzkich i informatycznych grupy. Działania centralne obejmą również wdrożenie efektywnego planu zarządzania nieruchomościami nieoperacyjnymi będącymi własnością grupy – podano w komunikacie.

Na poziomie poszczególnych spółek z grupy OTL ma zaś dojść do poprawy warunków handlowych prowadzonej działalności. 

W ramach poprawy płynności logistyczna grupa planuje między innymi sprzedaż aktywów w postaci „nieoperacyjnych nieruchomości oraz operacyjnych ale nieefektywnych ruchomości”.

Przeprowadzony plan naprawczy ma doprowadzić do zwiększenia rentowności EBITDA grupy do około 10 proc. w 2020 r. Po trzech kwartałach 2018 r. wynik EBITDA wynosił 38,4 mln zł, co oznaczało 5,3 proc. rentowności. Nieprzypadkowo OTL prosiło obligatariuszy o zgodę na czasowe zawieszenie badania kowenantów finansowych, jak właśnie wskaźnik rentowności EBITDA oraz dług netto/EBITDA.

W osobnym komunikacie logistyczna spółka poinformowała o złożeniu przez Zbigniewa Nowika, dotychczasowego prezesa, rezygnacji z członkostwa w zarządzie. Przyczyn rezygnacji nie wskazano. 

Do zarządu spółki na okres trzech miesięcy oddelegowano zaś Waldemara Maja, dotychczasowego członka rady nadzorczej. W skład zarządu powołano też Daniela Ryczka, który wcześniej był dyrektorem handlowym w grupie OTL.

W środę obyło się kolejne zgromadzenie obligatariuszy spółki. Tym razem dotyczyło ono właścicieli wartych 100 mln zł papierów serii D (OTS1120, d. OTS1118). Stawiły się na nim oba OFE, które mają połowę obligacji, co pozwoliło podjąć oczekiwaną przez spółkę uchwałę o przesunięciu terminu zamknięcia emisji refinansującej. Tym razem termin ten przełożono z 20 grudnia do 16 stycznia. Równie gładko nie idzie jednak w przypadku zgromadzeń wartych 25,4 mln zł papierów serii F (OTS0220). Między innymi dlatego, że ich właściciele są bardziej rozproszeni, a zmiana warunków emisji wymaga w tym przypadku jednomyślności wszystkich obligatariuszy obecnych na zgromadzeniu. I tak, w ubiegły czwartek zgromadzenie obligatariuszy serii F nie było zdolne do podejmowania uchwał z powodu braku kworum. 

W czwartek (dziś) mija kolejny już termin spłaty kredytu inwestycyjnego do 50 mln zł udzielonego OTL przez konsorcjum banków, a także zapadają – kilkukrotnie rolowane – nienotowane na Catalyst obligacje serii G o wartości 17,9 mln zł, które w całości posiada jeden z funduszy. Można się spodziewać, że spółka będzie chciała przesunąć terminy spłaty do 16 stycznia, tak jak wcześniej zrobiła to z dwiema innymi umowami kredytowymi.

Z notowanych na Catalyst papierów OTS0220 oraz OTS1120 (d. OTS1118) inwestorzy handlować mogą tylko tymi pierwszymi. W ostatniej transakcji wyceniano je na 60 proc. nominału. Obrót serią OTS1120, która pierwotnie miała wygasać w listopadzie tego roku, pozostaje zawieszony od czasu przesunięcia terminu wykupu decyzją zgromadzenia obligatariuszy. 

Więcej wiadomości o OT Logistics S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst