piątek, 19 kwietnia 2024

Newsroom

OT Logistics rewiduje założenia planu naprawczego

msd | 10 marca 2020
Logistyczna grupa nieustannie walczy o poprawę płynności finansowej. Chce wypracować „realne podstawy” umożliwiające przedłużenie obecnych umów kredytowych i zobowiązań wobec obligatariuszy o co najmniej rok. Marcowo-kwietniowe negocjacje z wierzycielami mogą okazać się kluczowe.

Wśród priorytetów na lata 2020-2021 OT Logistics stawia sobie między innymi koncentrację na działalności portowej. Grupa ograniczy natomiast działalność kolejową, docelowo wyjdzie też z segmentu żeglugi śródlądowej.

Wobec niezadawalającej sytuacji na rynku przewozów kolejowych oraz brakiem możliwości generowania oczekiwanych wyników finansowych, emitent planuje ograniczyć zaangażowanie w tym segmencie działalności. Dodatkowo w związku z planowanymi dezinwestycjami spółek w grupie kapitałowej - wyjście z segmentu żeglugi śródlądowej oraz zmniejszenie ekspozycji w zakresie aktywów niesynergicznych z pozostałymi spółkami grupy OTL – poinformowano w komunikacie OT Logstics.

Spółka zapowiada też zwiększenie synergii operacyjnych pomiędzy jej podmiotami zależnymi, między innymi poprzez dalszą restrukturyzację operacyjną i redukcję kosztów. Zapowiada również pozyskanie pożyczki od głównego akcjonariusza i środków z dezinwestycji. Grupa ma w ten sposób poprawić sytuację płynnościową i odzyskać potencjał w zakresie działalności operacyjnej, aktualnie zmniejszony niską płynnością.

Zdaniem zarządu spółki realizacja celów pozwoli na poprawę płynności finansowej oraz wyników finansowych grupy, w tym na wypracowanie realnych podstaw umożliwiających przedłużenie obecnych umów w zakresie finansowania działalności grupy przez instytucje finansowe oraz obligatariuszy o horyzont minimum roczny, obniżenie poziomu zadłużenia odsetkowego do parametrów nie przekraczających dwukrotności relacji długu odsetkowego względem EBITDA oraz w horyzoncie około 1,5 roku, a tym samym uzyskanie zdolności do prawidłowego funkcjonowania i terminowego regulowania wszystkich zobowiązań – podało OT Logistics.

Spółka zapowiada też opracowanie strategii stabilizacji i rozwoju grupy na lata 2020-2023, która ma zostać opublikowana do końca czerwca. Równocześnie podano, że w przypadku wypełnienia założeń planu naprawczego spółka miałaby powrócić do wypłaty dywidendy od 2020 r.

Póki co, OT Logistics jest na łasce wierzycieli. Płynnościowe problemy grupy ciągną się co najmniej od 2018 r., spółka co rusz negocjuje z bankami i obligatariuszami, aby ci dali jej chwilę płynnościowego oddechu. Jak pisaliśmy przed tygodniem, przez dziewięć miesięcy OT Logistics przeprowadziło 19 zgromadzeń obligatariuszy dla wartych 103,3 mln zł restrukturyzacyjnych papierów serii H, które wyemitowano w maju ubiegłego roku. W tym czasie spółka kilkukrotnie przesuwała termin okresowej amortyzacji długu, stąd wartość raty kapitałowej którą ma przekazać obligatariuszom to już 25 mln zł.

30 kwietnia spółce wygasają kredyty na około 166 mln zł (stan na 30 września ub.r.), obligacje serii G na 17,8 mln zł, a także 25 mln zł kapitału z papierów dłużnych serii H na 103,3 mln zł. Żadna z tych emisji nie jest notowana na Catalyst, drugiej z nich GPW nie dopuściła do obrotu, właśnie z uwagi na kondycję finansową spółki.

W lutym OT Logistics wykupiło starsze obligacje serii F na 6,3 mln zł Na GPW pozostaje jeszcze seria D na 14,9 mln zł, ale obrót nią jest zawieszony od 2018 r. Prawdopodobnie niewiele się w tej kwestii zmieni, ponieważ istnieją wątpliwości, czy do zmiany warunków emisji (przesunięcia terminu spłaty) doszło w sposób prawidłowy. 

Więcej wiadomości o OT Logistics S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst