sobota, 20 kwietnia 2024

Newsroom

Wraca spór OT Logistics z chorwackim funduszem

msd | 27 stycznia 2020
Fundusz emerytalny Allianz chce przejąć część należących do OT Logistics akcji chorwackiej spółki Luka Rijeka, operatora portu w Rijece.

Allianz zamierza przejąć akcje stanowiące 2 proc. w kapitale Luka Rijeka. Uprawnienia, z których fundusz zamierza skorzystać OT Logistics określa jednak mianem „rzekomych”. Jednocześnie spółka zapewnia, że ewentualne skuteczne przejęcie przedmiotu zastawu na własność przez Allianz pozostanie „neutralne” dla jej płynności.

Spór pomiędzy OT Logistics a Allianzem rozgorzał w ubiegłym roku. Przypomnijmy – chodzi umowę wspólników, która łączyła OT Logistics, Allianza oraz Erste w odniesieniu do akcji chorwackiej spółki Luka Rijeka, w które polski podmiot ma 26,51 proc. akcji. Dzięki umowie wspólników strony łącznie posiadały jednak 50,56 proc. akcji operatora chorwackiego portu, dzięki czemu sprawowały nad nim kontrolę. Warunki umowy przewidywały jednak opcję put dla funduszy, której ewentualna realizacja oznaczałaby dla OT Logistics konieczność odkupu od nich akcji spółki Luka Rijeka. I właśnie z opcji tej w ubiegłym roku skorzystał Allianz, co – według OTS – miało nastąpić dopiero po tym, gdy spółka wypowiedziała funduszowi umowę wspólników w trybie natychmiastowym.

Spór z Allianzem (z Erste OTS na razie się porozumiało), co do konieczności odkupu akcji spółka Luka Rijeka bynajmniej nie poprawia i tak bardzo trudnej sytuacji finansowej logistycznej grupy. Aktualnie sprawą zajmuje się Sąd Arbitrażowy przy Chorwackiej Izbie Handlowej.

W osobnym komunikacie OT Logistics poinformowało o ogłoszeniu kolejnej przerwy w zgromadzeniu obligatariuszy restrukturyzacyjnych obligacji serii H na 103,3 mln zł, które nie zostały dopuszczone do obrotu na GPW. Przed zarządzeniem przerwy nie podjęto żadnej merytorycznej uchwały, co do treści warunków emisji obligacji. Zgromadzenie ma zostać wznowione 31 stycznia. Zapewne nieprzypadkowo, ponieważ wtedy też mija kolejny termin płatności raty kapitałowej z obligacji, której wartość urosła już do 17,5 mln zł. Na 31 stycznia zgromadzenia obligatariuszy prawdopodobnie nie się zakończoną, ponieważ zwołano też kolejne, na 12 lutego.

Równolegle z kolejnymi zgromadzeniami obligatariuszy papierów serii H spółka musi też negocjować z bankami, ją kredytującymi (w tym BGK), a także funduszem posiadającym inne nienotowane na Catalyst jej papiery dłużne.

Wprawdzie na GPW znajdują się dwie serie obligacji OT Logistics, ale jedne – OTS1120 z terminem spłaty w maju 2021 r. – od kilkunastu już miesięcy pozostają zawieszone, z czym spółka w zasadzie nic nie robi. Kością niezgody jest to, czy zmiana warunków emisji obligacji odbyła się w sposób prawidłowy (obligacji emitowano jeszcze pod starą ustawą, gdy nie istniała instytucja zgromadzenia obligatariuszy).

Za miesiąc, 24 lutego OT Logistics musi natomiast wykupić warte 6,3 mln zł papiery OTS0220, jedyną serię, którą handel odbywa się w sposób niezakłócony. Rynek wycenia te papiery na 99 proc. nominału wobec okolic 60 proc. przed rokiem.

Więcej wiadomości o OT Logistics S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst