czwartek, 28 marca 2024

Newsroom

OT Logistics porozumiało się z bankami

msd | 01 kwietnia 2019
Spółka podpisała umowę wspólnych warunków zadłużenia z konsorcjum banków, która pozwoli zrestrukturyzować 173 mln zł istniejącego finansowania. Porozumienie to może się okazać kluczowe z punktu widzenia płynności logistycznej grupy.

Konsorcjum złożone z BNP Paribas, mBanku oraz Santander Banku to obecnie największa grupa wierzycieli finansowych OT Logistics, z którymi spółka negocjowała od czerwca 2018 r. Zawarta umowa przewiduje, że oprócz restrukturyzacji zadłużenia na 173 mln zł, kredytodawcy – warunkowo – udzielą spółce także nowego finansowania „na zasilenie płynności”.

Zawarcie umowy wspólnych warunków jest kluczowym elementem restrukturyzacji zadłużenia grupy, które zgodnie ze wstępnymi założeniami mają umożliwić poprawę płynności grupy i obniżenie kosztów finansowych działalności – podało OT Logistics.

Umowa przewiduje, że po spełnieniu przez spółkę określonych warunków dojdzie między innymi do: ujednolicenia warunków finansowania, częściowego obniżenia oprocentowania, warunkowego przedłużenia terminów zapadalności finansowań o co najmniej 12 miesięcy, ustanowienia nowych zabezpieczeń, czy wreszcie warunkowego udzielenie nowego finansowania.

- Osiągnięcie porozumienia z konsorcjum banków – największymi wierzycielami finansowymi grupy to ważny krok dla obu stron i dla całego procesu. Zawarta właśnie umowa to owoc pracy wszystkich stron biorących udział w tym procesie, czyli banków, głównych obligatariuszy, a także Banku Gospodarstwa Krajowego. Obecnie przygotowujemy dokumenty tak, aby główne warunki umowne były takie same dla wszystkich wierzycieli, także dla obligatariuszy. Rozpoczynamy działania by spełnić wszystkie warunki wejścia w życie tej umowy i pracujemy nad osiągnięciem porozumienia z pozostałymi wierzycielami finansowymi. Co równie ważne, umowa pozwoli skoncentrować się w pełni na wdrożeniu planu naprawczego i poprawie efektywności operacyjnej grupy, jednocześnie zabezpieczając interesy wszystkich grup wierzycieli finansowych. Na tym etapie dziękuję wszystkim stronom i osobom pracującym nad osiągnięciem porozumienia, za dobrą wolę i zaangażowanie w cały proces, który w kolejnych tygodniach - mam taką nadzieję - powinien się finalnie zakończyć– powiedział Radosław Krawczyk, prezes OT Logistics, cytowany w komunikacie prasowym.

Zawarta z bankami umowa wejdzie w życie po spełnieniu szeregu warunków. Poza typowymi dokumentami, zgodami korporacyjnymi i ustanowieniem zabezpieczeń, OT Logistics musi też zawrzeć aneks do umowy kredytowej w Banku Gospodarstwa Krajowego. Spółka ma także porozumieć się z funduszem będącym jedynym obligatariuszem wartych 17,9 mln zł papierów dłużnych serii G. Dodatkowo musi też dojść do refinansującej emisji obligacji serii H na częściowy lub całkowity wykup papierów serii D i F, wartych kolejno 100 mln zł oraz 25,45 mln zł. 

Dodatkowo OT Logistics musi też porozumieć się z chorwackimi funduszami, z którymi spółka ma umowę wspólników dotyczącą spółki Luka Rijeka (dzięki tej umowie OTS konsoliduje chorwacką spółkę metodą pełną mając tylko 26,5 proc. jej akcji). Nawiasem mówiąc, to właśnie akwizycja Luka Rijeka jest jedną z przyczyn płynnościowych kłopotów OT Logistics.

Częścią porozumienia wynikającego z umowy wspólnych warunków jest także pozyskanie przez spółkę środków z tytułu emisji nowych akcji (…) lub finansowania podporządkowanego od wybranych akcjonariuszy – podano także.

Począwszy o pierwszej połowy 2019 r. OT Logistics ma też utrzymywać wskaźnik długu netto (z wyłączeniami) do EBITDA poniżej określonych poziomów. Dokładnych wartości jednak nie ujawniono.

- Przed grupą kapitałową OT Logistics nadal stoi wiele wyzwań, ale wierzę, że zawarte porozumienie pozwoli nam na nowo złapać wiatr w żagle oraz poprawiać nasze wyniki finansowe i operacyjne. Chcemy zacząć zrzucać w najbliższych kwartałach ciążący balast zadłużenia. Mamy świadomość naszego potencjału i cieszę się, że dostrzegają go także nasi wierzyciele, okazując grupie tak duże zaufanie – podsumowuje prezes Krawczyk.

W osobnym komunikacie OT Logistics poinformowało o zwołaniu na 12 kwietnia kolejnego zgromadzenia obligatariuszy dla wartych 100 mln zł papierów serii D. Inwestorzy mają zdecydować o przesunięciu terminu zamknięcia emisji refinansującej najpóźniej do 22 maja tego roku oraz terminu wykupu obligacji najpóźniej do 22 maja 2021 r. Pierwotnie obligacje te zapadać miały jeszcze w 2018 r., ale decyzją obligatariuszy termin spłaty obligacji odroczono. 

W grudniu OT Logistics przyjęło plan naprawczy, w ramach którego chce między innymi poprawić płynność finansową. Przypomnijmy, że o tę zaniepokojenie w ubiegłym roku wyrażał audytor. 

Na Catalyst znajdują się dwie z trzech serii obligacji OT Logistics. Notowania papierów serii D pozostają zawieszone, czego przyczyn właściwie do dziś nie wyjaśniono. Można się tylko domyślać, że chodzi o zwoływane co rusz zgromadzenia obligatariuszy (dotychczas było ich już 12 w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Seria F (OTS0220) wyceniana była natomiast w ostatniej transakcji na 75 proc. nominału.

Więcej wiadomości o OT Logistics S.A.

Więcej wiadomości kategorii Catalyst